En directe: La formula

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Departament d’Educació ha activat el canal per compartir dades amb els municipis i intercanviar informació d’abandonament dels alumnes.

Aquesta mesura ha de permetre als ajuntaments fer seguiment i orientació en cas de detecció de risc d’abandonament i era una llarga reivindicació del món local. L’objectiu és lluitar contra l’abandonament escolar prematur a Catalunya.

Paral·lelament, per al curs 2024-25 la conselleria posa en marxa una dotació de 52 educadors socials, ubicats als serveis educatius, per fer acompanyament cas per cas dels joves que deixin els estudis, segons explica el Departament d’Educació en un comunicat enviat aquest dilluns.

Després de comprometre’s el 2023 a compartir amb els ajuntaments les dades dels alumnes que deixen els estudis, el Departament d'Educació va començar aquest curs a demanar als estudiants un consentiment informat per poder fer la traçabilitat, seguiment i orientació de cada cas en què es detecti risc d’abandonament.

A partir del consentiment, el Departament ha començat a disposar aquests mesos de les dades, primer a nivell intern i, a partir d’ara, també extern. A través de l’EACAT, la plataforma extranet de les Administracions catalanes, els municipis sol·licitaran i rebran les dades d’abandonament de l’alumnat.

L’abandonament escolar prematur inclou la població que no ha completat l’educació secundària obligatòria o que, després de finalitzar-la, no ha acabat la formació postobligatòria i no segueix cap educació o formació. L’abandonament està associat a factors de risc com ara més possibilitats d’atur, de feines mal remunerades, d’exclusió social o pobresa i menys perspectives de progressió professional.

D’altra banda, els 52 educadors socials faran seguiment i acompanyament dels joves que han abandonat els estudis, amb la finalitat que es reincorporin al sistema educatiu: els assessoraran sobre les diferents opcions educatives que tenen disponibles i els ajudaran en la presa de decisions. També col·laboraran amb altres professionals de l’administració educativa, els agents socioeducatius del territori i els centres educatius.

De cara al curs vinent també es crearan unes comissions de seguiment a nivell territorial i central, formades pel referent de la Inspecció educativa, l’educador social, membres dels Equips d’Assessorament Psicopedagògic, el Servei d'Orientació d'Àmbit Comunitari i agents locals. Es reuniran, com a mínim, trimestralment, amb l’objectiu de compartir les dades, fer el seguiment de les intervencions i avaluar-ne els resultats.

La Unió Europea estableix com a objectiu per al 2030 un índex d’abandonament del 9%. A Catalunya, les dades recollides actualment pel registre d’alumnes de Catalunya (RALC) del curs 2021-2022 varien en funció dels diferents ensenyaments i oscil·len entre el 23,6% d’abandonament als cicles de grau mitjà de formació professional i el 4,7% a 3r d’ESO.

El RALC recull els diferents motius de baixes d’alumnat als centres, com per exemple, motius personals o familiars, laborals, accident o malaltia, trasllat a un altre centre, aplicació del protocol d’absentisme o desinterès en els estudis. L’Enquesta de Població Activa del 2023 situa la taxa d’abandonament escolar a Catalunya en un 14,8% de mitjana.