En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

L'orientdora laboral del SOC de Salt fent les propostes de realitat virtual. / Foto: Marina López (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La nova tecnologia que ha incorporat el Servei Públic d'Ocupació de Catalunya ha de millorar les competències de les persones que busquen feina.

Amb unes ulleres virtuals, els usuaris detecten punts febles i potencien punts forts, per exemple a l'hora d'afrontar una entrevista.

La prova pilot s'ha fet a l'Aula Activa de Salt i ara l'objectiu és anar ampliant el projecte per fer-lo arribat a les oficines del conjunt de Catalunya.

Només posant-les les ulleres virtuals, els usuaris entren en tot un món imaginari simulat des d'on treballen cinc competències bàsiques que centre el procés d'orientació laboral.

La primera simulació gira al voltant de l'autoavaluació de les competències transversals. Les persones que estan en procés de cerca de feina descobreixen les seves habilitats i fortaleses a través d'un test d'autoavaluació sobre el nivell de desenvolupament en creativitat, col·laboració, pensament crític i comunicació.

Una altra de les propostes consisteix en elaborar, de forma succinta i amb rapidesa, un discurs desplegant els punts forts. Això ho fan a través d'una experiència que planteja una trobada casual amb l'executiu en cap d'una gran empresa en un ascensor: "És la persona que et pot contractar, demostra-li la teva idoneïtat per al lloc de feina".

Un dels usuaris del servei, Marc Coll, s'ha aventurat amb aquesta proposta durant la prova pilot aquest dimarts a Salt i, en el breu trajecte de l'ascensor, li ha explicat, com si el tingués davant, les seves habilitats principals: implicació, puntualitat i facilitat per treballar en equip. "A vegades els nervis ens juguen males passades i ho he viscut ben bé com si fos real. Ajuda a perdre la por a l'hora d'afrontar entrevistes". Coll, que és soldador, està buscant feina i ja ha començat a fer entrevistes.

Les ulleres de realitat virtual també proposen un escenari per millorar la comunicació i l'oratòria. Els usuaris assagen una presentació davant d'una audiència, en un auditori ple de gom a gom. Allà, han d'explicar el seu currículum i detallar cap on volen orientar la seva vida laboral. Això ho fan, a més, havent de fer un esforç de concentració perquè la simulació proposa distraccions, com fressa entre el públic.

També hi ha exercicis que giren al voltant de la presa de decisions, l'usuari ha d'actuar ràpid per garantir el lliurament d'una mercaderia preuada. Segons l'opció triada, la missió es completarà amb èxit i sense incidències. Finalment, el cinquè apartat aborda el treball en equip, amb una proposta que ressalta la comunicació i la confiança com a actituds clau en el marc d'una relació laboral.

"Dins l'orientació laboral, una de les coses que més ens costa quan acompanyem les persones és identificar les competències. La realitat virtual aporta un context molt real, on la persona posa constantment en joc les seves habilitats i és un suport fantàstic per treballar les competències transversals", ha explicat l'orientadora laboral del SOC a Salt, Glòria Lázaro. Fins ara, i sense les ulleres virtuals, havien de fer-ho proposant dinàmiques de grup o exercicis de role-playing: "Amb la realitat virtual la persona treballa amb ella mateixa i la presa de consciència és molt més ràpida i eficaç".

El subdirector general d'Ocupació i Territori del SOC, Jesús Quiroga, ha detallat que, des del servei, els costa arribar a joves i a determinats col·lectius, com ara els majors de 45 anys o els aturats de llarga durada, i que l'aplicació de les tecnologies ajuda a superar aquesta bretxa.

El projecte és fruit de la col·laboració del Departament de Presidència mitjançant el CTTI que a estat l'organisme encarregat de dur a terme la prova de concepte i la prova pilot. A més, el CTTI està liderant la contractació i l’execució del projecte perquè sigui una realitat a les oficines de treball. En paral·lel, també estan treballant en la definició d'un sisè mòdul de competències per incorporar-lo a la realitat virtual.