En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El curs 2024-2025 començarà dilluns vinent 9 de setembre amb la previsió de 1.333.171 alumnes d'infantil, primària, ESO, batxillerat, FP i educació especial a Catalunya.

Si s'inclouen els estudis de règim especial, la formació d'adults i els ensenyaments a distància la xifra puja a 1.610.346 alumnes.

La consellera d'Educació, Esther Niubó, ha explicat que el reforç dels aprenentatges i la millora educativa és una de les prioritats.

En línies generals, les dades de previsió d'alumnes creixen molt lleugerament respecte al curs anterior, de 1.610.956 matriculats el 2023-2024 a 1.610.346 de previsió enguany. Tot i això, baixen els alumnes de l'etapa obligatòria amb 176.988 alumnes en el segon cicle d'infantil -184.633 el curs passat-; 447.699 a primària -452.012 el curs anterior- i 342.074 a secundària -346.495-.

Aquest curs continua la reducció de ràtios i es completa a tot el segon cicle d'educació infantil. Així, 7.894 grups tindran la ràtio reduïda a I3, I4 i I5, sent 18,28 alumnes la ràtio mitjana a I3. En concret, 1.988 grups de la pública (94%) tenen ràtio 20 o inferior i 711 a la concertada (79%).

Aquests alumnes iniciaran les classes dilluns vinent, mentre que els de batxillerat ho faran el 12 de setembre. La previsió és que n'hi hagi 111.220, en aquest cas més que els 100.310 matriculats el curs anterior. Pel que fa a l'FP, es preveuen 78.382 alumnes de grau mitjà -77.015 el curs anterior- i 74.658 de grau superior -72.507-.

D'altra banda, hi haurà 130.020 alumnes de règim especial (estudis de música, dansa, arts, esports o idiomes), lleugerament per sobre dels 129.503 del curs anterior. També es preveu que 68.400 persones es matriculin en formació d'adults -67.888 el curs passat- i 78.755 persones segueixen ensenyaments a distància -76.639 el curs anterior-.

D'altra banda, serà el tercer curs amb la gratuïtat de l'2. Des del curs 2021-2022 (primer d'implantació) i fins al curs passat, la matrícula en l'etapa 0-3 ha crescut un 18,23%.

Pel que fa als docents, n'hi haurà 82.277 dotacions, amb un increment de 301 a FP i 218 d'inclusiva. En concret, seran 38.865 dotacions de mestre i 43.412 de professorat. Com a novetat aquest curs, s'han estabilitzat 18.295 docents. A més, es posarà en marxa el grup estable de substitucions, per al que Educació va rebre 15.000 sol·licituds per a 2.145 places, de les quals només manquen unes onze per cobrir.

D'altra banda hi haurà 4.408 dotacions de Personal d'Administració i Serveis, 80 més; i 3.681 d'Atenció Educativa (PAE), 321 més.

També es posa una marxa una dotació de 52 educadors socials als serveis educatius i 12 places de logopèdia.

Niubó ha insistit que la principal prioritat és reforçar els aprenentatges i millorar els resultats educatius, després que els resultats informes mostressin un empitjorament d'aquests. Per fer-ho, ha afirmat que es posaran en marxa un seguit de mesures entre les que hi ha reforçar plans concrets en llengües i matemàtiques, impulsats per l'anterior executiu. Un d'aquests és el pla de matemàtiques Florence, per al que només s'havien apuntat 87 centres dels 200 possibles.

La consellera ha explicat que s'hi destinaran 8 milions d'euros més provinents del govern espanyol i es trauran a convocatòria novament les places buides per arribar a aquest dos centenars, de tal manera que si puguin acollir els que tenen més necessitats de millora. Ara per ara, els 87 centres que sí s'hi han inscrit el començaran al setembre i la resta ho faran o bé al gener o el curs vinent.

En l'àmbit de llengües, s'incrementen les aules d'acollida fins a les 1.282 i amb el compromís que 888 hi seran durant tres anys. A més, es posaran en marxa dos noves aules d'acollida accelerada a Barcelona i entraran en funcionament cinc mes en el marc d'un pla pilot a Badalona, l'Hospitalet, Santa Coloma de Gramenet, Salou i Tarragona. La previsió és arribar a 10 ales al llarg del curs en el marc d'aquesta prova pilot.

També es posa en marxa el programa 'Shine', una prova pilot de creació d'un grup de cinc assessors a 50 centres per millorar la competència en llengua anglesa de l'alumnat.

A més, els centres rebran durant el segon trimestre els documents de concreció dels aprenentatges bàsics de les diferents àrees del currículum de l'etapa obligatòria, començant per les matemàtiques i les llengües oficials.

A més, aquest setembre entraran en vigor les instruccions per a l'ús del mòbil, que han de quedar fora de les aules a primària i secundària.

Aquest curs serà el tercer d'implementació de les motxilles econòmiques per a l'alumnat vulnerable, que ja arriben a sis cursos -tot el segon cicle d'infantil i de 1r a 3r d'ESO-. El pressupost total és de 88 milions, vuit més que el curs passat. D'aquests, 45 són per a més de 117.000 alumnes de centres públics i 45,6 per a més de 27.600 alumnes de la concertada.

En aquest àmbit Niubó ha expressat també la voluntat de treballar per tal que els centres concertats puguin rebre abans aquesta aportació.

Pel que fa a la gestió per part dels centres i les direccions, Educació posa en marxa aquest curs un pla que permetrà reduir les gestions que han de fer des dels equips directius, una de les reclamacions històriques d'aquest col·lectiu.

La directora general del Departament, Teresa Sambola, ha explicat que s'han unificat una setantena d'aplicatius que existien en un de sol. També s'ha deslliurat els centres de la recopilació de determinades dades i de l'obligació de remetre als centres certa informació. Niubó ha afirmat que l'objectiu és que les direccions i els docents es puguin centrar en el "lideratge pedagògic".

Per últim, Niubó també s'ha referit a la necessitat d'"endreçar" el procés de preinscripció i matriculació de l'FP, després que uns 31.000 alumnes s'hagin quedat sense plaça assignada en cap de la desena d'opcions posades. La consellera ha remarcat que el procés encara no ha finalitzat -la setmana vinent hi haurà un procés de repesca i més tard la matriculació- però ha explicat que es reforçarà la informació als afectats a partir del serveis territorials.

De cara al curs vinent, ha insistit que tots els alumnes haurien de saber al juliol si obtenen o no plaça i per això ha explicat que milloraran l'orientació i la informació. La consellera ha afegit que també s'ha d'avançar en un ajust de l'oferta i la demanda, tenint en compte les diferents realitats territorials i sectorials, i avançant en la millora del transport.

En tot cas, el curs d'FP començarà amb la novetat que tots els estudis seran duals, ja sigui en la seva modalitat intensiva o general.