L'Ajuntament de Girona ha reobert al trànsit el vial oest de la plaça de Catalunya i des d'aquest dilluns hi tornen a circular els vehicles.
La zona de càrrega i descàrrega, les places de persones amb discapacitat i els aparcaments de motos tornen a estar plens de vehicles.
Aquest dilluns es va reobrir als vehicles rodats després de dos mesos i mig tallat. El motiu és que el govern local havia engegat una prova pilot per pacificar aquest espai de la plaça.
Ara, després de donar per tancada la prova pilot, la tinenta d'alcaldia de Transformació Urbana de Girona, Cristina Andreu, assegura que la valoració és molt positiva.
Al llarg d'aquest temps que ha estat tancat al trànsit, Andreu ha recordat que s'hi han fet activitats culturals i esportives, tallers escolars i també s'hi ha traslladat el mercat de brocanters. El consistori considera que aquesta activitat demostra que la pacificació del trànsit era "necessària" i ha ajudat a la ciutadania a descobrir "tots els usos" que pot tenir aquest espai tant cèntric.
Cristina Andreu ha avançat que ja han demanat un informe als tècnics per fer-hi un projecte d'urbanisme tàctic en aquest espai. Confia en tenir-lo al llarg del primer semestre del 2025 i una vegada estigui enllestit, es pugui aplicar un "tancament definitiu" al trànsit d'aquest vial que es consolidi l'any vinent.
El projecte haurà de definir si s'instal·len bancs, es pinten algunes zones o quines altres accions s'han de fer perquè els vianants recuperin l'asfalt. Cristina Andreu ho considera "un pas més" en l'evolució de la plaça de Catalunya cap a un espai per a vianants. Tot i així, la tinenta d'alcaldia remarca que caldrà emprendre altres accions urbanístiques a la llarga, com podria ser ampliar les zones verdes. Totes aquestes accions seran passos que aniran en la mateixa direcció.
Andreu ha insistit en el bon resultat de la prova pilot feta aquesta tardor, que ha permès donar-hi "usos centrats en la ciutat" i descobrir quines activitats s'hi poden fer i quin tipus d'ocupació pot tenir la plaça. A partir d'aquí, caldrà dissenyar la intervenció urbanística que cal fer en el futur. El que queda clar és que el consistori apostarà per la plaça de Catalunya com un "espai connector" entre el Barri Vell, l'Eixample i Vista Alegre.
Pel que fa als "impactes negatius", el consistori considera que són "reconduïbles". De moment, han detectat algunes "tensions" per acumulació de trànsit a l'aviguda de Sant Francesc, però al cap d'unes setmanes va disminuir. Una de les mesures que han pres és la modificació dels semàfors que hi ha entre aquesta via i Jaume I per tal que els vehicles que venen de plaça de Catalunya "tinguin més temps" el semàfor en verd a l'hora de desembocar a Jaume I i, per tant, hi hagi menys cotxes acumulats.
També estudiaran com millorar l'aparcament per a motos i en zones de càrrega i descàrrega. De fet, el consistori estan parlant amb els comerços de la zona i algunes empreses logístiques per veure com millorar la distribució dels vehicles a l'hora de portar mercaderia als establiments. "Es tracta d'un lloc molt complex", ha afegit la tinenta d'alcaldia. Malgrat tot, confia en què en el projecte que presentin el 2025 incorpori millores que satisfacin a la majoria d'afectats.
El que sí que ha remarcat Andreu és que el tall de circulació es concentrarà en aquesta zona del vial oest. A dia d'avui es descarta qualsevol tall de circulació en altres zones de la plaça perquè consideren que això "genera una dinàmica de mobilització" que cal veure com encaixa a la resta de la ciutat.
La responsable de Transformació Urbana a Girona creu que aquesta mesura esta generant un "efecte dissuasiu" de moure's en cotxe fins al centre, que és l'efecte que volien amb la pacificació de la plaça de Catalunya i per això no creuen que calgui estendre-la en altres vials de la plaça que seguiran oberts al trànsit.