En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

L'app de La Meva Salut.

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Departament de Salut ha presentat els indicadors i informes de la Central de Resultats a partir de les dades corresponents al període 2017-2023.

La Central de Resultats és una iniciativa de l’Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS) per mesurar i difondre els resultats de centres i regions del sistema sanitari català amb els objectius principals de ser un suport a la presa de decisions polítiques i una eina per a la transparència i el rendiment de comptes.

El departament ha estrenat una aplicació amb noves eines de visualització per fer més fàcil l’accés a les dades i, a més, la informació es completa amb fitxes d’anàlisi. La idea és posar un ‘termòmetre’ al sistema sanitari català per conèixer al detall com està funcionant i proveir informació als centres i les àrees sanitàries perquè es puguin comparar amb els altres i així “promocionar-ne la millora continuada”, ha afirmat la directora de l'AQuAS, Sandra García Armesto.

La Central de Resultats utilitza 257 indicadors que es distribueixen en els àmbits d’atenció primària, hospitals, emergències mèdiques, salut mental i addiccions, atenció intermèdia i salut pública.

Són moltes les dades que projecta aquest sistema d’informació i, en termes generals, s’observen millores respecte al 2022. “Sembla que el 2023 hem arribat a una postnormalitat; no és una normalitat com la d’abans de la pandèmia, perquè molts dels indicadors han millorat (...). Serà molt interessant seguir les tendències”, ha assenyalat García Armesto.

Aquests indicadors permeten, per exemple, tenir una fotografia de l’activitat a l’atenció primària. S’hi observa que, després de la davallada durant la pandèmia, les visites presencials s’han recuperat en part, ja que no han tornat als nivells previs al 2020, quan se situaven per sobre del 80% mentre que ara representen prop del 70%.

Paral·lelament, la consulta online (eConsulta) i l’ús de l’aplicació La Meva Salut van incrementar molt durant la pandèmia de la covid-19 i, si bé en els darrers mesos han baixat, es mantenen en nivells alts: al voltant del 40% La Meva Salut i una mica per sobre del 20% l’eConsulta.

Els resultats també mostren que una de les àrees on el sistema de salut té més marge de millora és l’adequació de tractaments farmacològics. L’ús inadequat a l’atenció primària de benzodiazepines en pacients amb ansietat ha pujat un 14% el 2023 respecte al 2022 i també la polimedicació: el nombre de pacients medicats amb més de 10 principis actius ha incrementat un 4% el 2023 respecte al 2022. “Cal posar sobre la taula com millorar-ho i com fer arribar eines i informació als professionals”, recalca la directora de l’AQuAs.

Pel que fa als hospitals, des del Departament de Salut identifiquen com una de les àrees de millora l’adequació en l’ús de les urgències, amb un percentatge alt de visites que es podrien atendre en altres recursos.

Pel que fa a l’àmbit de salut mental i addiccions, augmenten els inicis de tractament per deshabituació a qualsevol substància, especialment l’alcohol i la cocaïna en homes a partir de 35 anys. També hi ha una tendència creixent en els pacients amb patologia crònica atesos als centres de salut mental.

Des de la conselleria indiquen que aquests resultats estan alineats amb l’estratègia d’afavorir l’atenció dels pacients amb patologia més complexa en els centres més especialitzats.