El Govern ha aprovat el pla d’impuls al vehicle elèctric, que preveu mobilitzar més de 1.400 milions d’euros fins al 2030.
L’executiu ha donat llum verda al full de ruta que va presentar aquest dilluns públicament Salvador Illa i que preveu triplicar el ritme de penetració del cotxe elèctric.
El pla consta de 20 mesures articulades al llarg de 6 anys que tenen com a objectiu acabar amb les barreres actuals per adquirir vehicles elèctrics -el preu, el punts de recàrrega i l’autonomia- i acabar amb l’estancament del mercat elèctric.
Ara mateix, a Catalunya hi circulen 80.000 vehicles electrificats, un segment de vendes que en els últims quatre anys només han crescut un 3%. Aquest percentatge es troba lluny del ritme de creixement necessari per arribar als 180.000 vehicles elèctrics matriculats en el període 2025-2030.
A més, per complir amb les directius europees, Catalunya haurà de tenir 45.000 punts de recàrrega a la xarxa d’aquí a sis anys, 9.000 dels quals seran desenvolupats per la Generalitat.
Aquest mateix 2025 entra en vigor una de les primeres fites: la de situar estacions d’alta potència cada 60 quilòmetres a la xarxa viària troncal. Precisament, per aquest any el pressupost del pla serà de 100 milions d’euros, que s’ampliaran gradualment fins als 300 milions del 2030.
Per a fer possible aquest desplegament de punts de recàrrega i complir les expectatives del Green Deal europeu, Catalunya ha de duplicar el ritme de desplegament actual d’estacions, en especial pel que fa als carregadors ràpids i ultra ràpids i triplicar el ritme de penetració del vehicle elèctric.
L’objectiu final és el d’estalviar l’emissió de 470.000 tones de CO2 a l’atmosfera i fer passos endavant per assolir la neutralitat climàtica el 2050. Actualment, el transport és responsable del 32% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle.
La taxa d’electrificació és del 14,3% del total, una xifra més alta que l’estatal però que no és suficient per arribar als objectius que marca la Unió Europea pels propers sis anys.
Amb aquest anunci, el Govern vol respondre a les demandes del sector que ha demanat amb repetides ocasions un impuls al sistema de recàrrega elèctrica. A banda dels 9.000 punts de recàrrega de titularitat pública, el pla inclou garantir una potència elèctrica suficient per als punts davant del coll d’ampolla actual, l’impuls d’una xarxa única de recàrrega de vehicles elèctrics i el desplegament normatiu d’aquestes estacions.
L’encarregat de desenvolupar els 9.000 punts de recàrrega que inclou el pla serà l’Energètica pública. En total, 4.000 estacions se situaran en edificis públics amb accés a la ciutadania i 5.000 en espais de la Generalitat per alimentar la flota pròpia.
La primera fase del pla se centrarà en els pàrquings dels edificis de la Generalitat i una segona fase als aparcaments d’edificis públics amb accés general, com podrien ser universitats o hospitals. En aquests dos àmbits quedaran englobats els 9.000 punts previstos.
Més endavant, l’Energètica implementarà punts a les zones que no comptin amb un desenvolupament suficient de carregadors per la manca d’usuaris i també s’instal·larà infraestructura de recàrrega a les línies d’autobusos interurbans.
El Govern es compromet a elaborar un sistema únic que sigui tan fàcil com el pagament en una benzinera. Totes les estacions permetran el pagament amb targeta i faran servir un sistema operatiu interoperable i fàcil per a l’usuari. A banda de la inversió pròpia, el Govern es compromet a impulsar la instal·lació de punts de recàrrega privats.
L’estimulació de la demanda del vehicle elèctric concentra el gran gruix del total de milions que s’espera mobilitzar (880 milions). Part de pressupost anirà destinat a l’electrificació del 90% de la flota de la Generalitat.
Amb tot, per assolir els 180.000 vehicles el 2030 caldrà incentivar la demanda de manera generalitzada. Per això, el Govern activarà línies de préstecs bonificats de l’Institut Català de Finances (ICF) perquè les empreses puguin canviar les seves flotes, especialment les que estiguin afectades per les restriccions de les Zones de Baixes Emissions. Aquests ajuts s’activaran a partir del 2026 i s’hauran de retornar en sis anys a un tipus bonificat. Els crèdits de micropimes i autònoms estaran limitats a un valor per cotxe de 60.000 euros.
En el període que cobreix el pla, també s’electrificarà un 90% de la flota de la Generalitat en quatre anys. Seran cotxes híbrids endollables i elèctrics.
El Govern també impulsarà mesures fiscals alternatives per afavorir la compra de vehicles elèctrics i implementarà bonificacions ECO en el preu dels peatges de les autovies de titularitat catalana.
El reforç de la cadena de valor de la indústria i de la formació professional i tècnica especialitzada per l’impuls del vehicle elèctric, és un altre dels eixos del pla.
A més, s'elaborarà una campanya de comunicació per millorar la percepció social del vehicle elèctric i impulsarà una taula de diàleg amb els empresaris del sector per planificar el desplegament dels punts de recàrrega.
La Generalitat també impulsarà un altre dels requeriments de la indústria automobilística: la reducció de la tramitació administrativa.