Satisfacció al Consorci de les Vies Verdes de Girona després de la publicació de l'estudi d'impacte econòmic que es va fer l'any passat.
El motiu és que els 160 quilòmetres de carrils que hi ha a la demarcació han vist com incrementaven de manera "destacable" el nombre d'usuaris. Això, a la pràctica, ha generat un augment significatiu dels ingressos que ha generat aquesta "aposta de país", en relació amb el darrer any que se'n tenen dades, el 2018.
Fa 6 anys, les vies verdes a Girona van generar 3,8 milions d'impacte directe, gairebé la meitat que actualment, si bé és cert que també s'ha incrementat el nombre de quilòmetres de via. Tot i això, des del consorci consideren que es tracta d'una xifra "molt positiva" i ressalta la importància "de tothom" perquè hagi arribat fins aquí. "Tot això és gràcies als ajuntaments que hi aposten, però sobretot a les persones que les fan servir", ha remarcat el president, Joaquim Roca.
Però un dels aspectes que més celebren des dels ajuntaments és l'arrelament que ha tingut entre els residents al territori. En concret, prop del 90% dels qui la fan servir són veïns de la zona i bona part d'ells en fan ús habitualment. De fet, 1 de cada 4 residents que circulen per la via verda ho fa cada dia. "Això mostra que no és només per oci", assenyala l'encarregat de l'estudi i consultor de BIM Consultors, Xavier Abad. Aquesta dada reforça la idea que cada vegada hi ha més persones que la fan servir per activitats més enllà de l'oci, com anar a treballar o com a alternativa al transport per carretera.
Pel que fa al perfil de l'usuari, són persones al voltant dels 54 anys que es mouen a peu i que en fan un ús saludable. En canvi, la gran majoria dels turistes que es mouen per les vies verdes de la demarcació ho fan amb bicicleta i amb un ànim més lúdic.
Abad, però, ha destacat que els residents "s'han fet seves" les vies verdes, mentre que alhora actuen com un reclam turístic per aquells que s'acosten a les comarques gironines. En aquest sentit, el responsable de l'estudi ha revelat que cada visitant de fora deixa 102 euros de mitjana en establiments als voltants de les vies verdes, mentre que els residents volta els 13 euros. Cal tenir en compte l'increment respecte al 2018, on els turistes gastaven 62 euros, 40 menys que actualment.
A més, Abad ressalta el fet que "tothom coneix les vies verdes". En les prop de 800 persones enquestades per l'empresa BIM Consultors, cap d'elles ha contestat que no sabia que estava circulant per una via verda. "Això referma la imatge i el convenciment de seguir creixent. Nosaltres treballem en altres zones com Navarra i ens reconeixen el que passa a Girona", explica.
En el que sí que consideren que encara "es pot millorar" és en la millora de les vies en relació amb zones de descans o espais per reparar bicicletes al mig del trajecte. Això, diu Abad, és "el beneït problema" que poden tenir i que es pot resoldre en els pròxims anys.
Una altra de les dades que deixa l'informe és que les vies verdes gironines "actuen com a un element desestacionalitzador molt important" a cada comarca. En aquest aspecte, els mesos en els quals hi ha més afluència d'usuaris són els d'abril i juny, juntament amb juliol i agost.
Abad destaca que, al contrari del que pot passar en la temporada turística en els hotels, la línia del gràfic és "molt planera". Això vol dir que no hi ha gaire diferència entre els mesos més concurreguts i els que menys, que són gener i febrer.
Per a la realització de l'estudi es van recollir un total de 786 enquestes en quatre idiomes, entre els mesos de juny i octubre de 2024, en diversos punts de les vies verdes. Les dades extretes de les enquestes s'han combinat amb les dades recollides pels comptadors situats al llarg dels traçats, que han acumulat més '’un milió de registres l'any.
Aquest estudi és una acció inclosa dins els plans de sostenibilitat turística en destinacions, que formen part del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència subvencionat amb fons Next Generation, i ha tingut un cost total de 15.609,00 euros.