En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio emissió en directe:

Una orientació de com quedarà la nova plaça. / Foto: Ajuntament de Girona

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'acord entre Adif i l'Ajuntament de Girona va posar fi a més de 7 anys de negociacions per la titularitat dels terrenys i, de retruc, va permetre desencallar la reforma de la plaça Espanya.

El pacte estableix que tant aquest espai com la plaça Poeta Marquina passaran a ser de titularitat municipal, mentre que el consistori, per la seva banda, cedeix a l'empresa pública ferroviària els solars que Adif va ocupar per a les sortides d'emergència del TGV (al Mas Xirgu, a la Devesa i al parc Central).

Segons concreta l'Estat, els terrenys de la plaça Espanya que actualment estan inscrits a favor d'Adif ocupen una superfície de 4.908 metres quadrats, mentre que els de la plaça Poeta Marquina en sumen 6.599.

El subdelegat de l'Estat a Girona, Pere Parramon, subratlla que l'acord "confirma que quan les administracions col·laboren, Girona sempre hi surt guanyant" i destaca que, amb la reforma de plaça Espanya, "finalment" es resoldrà "un dels últims serrells derivats de l'arribada de l'alta velocitat a la ciutat".

Les obres de remodelació de la plaça, on s'hi va situar l'antiga estació d'autobusos provisional, han sortit a concurs per 3,6 milions d'euros (IVA inclòs). La licitació s'ha fet des del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible, a través d'Adif Alta Velocitat.

En total, les obres de remodelació de la plaça Espanya abasten una superfície d'11.791 metres quadrats. Per dur a terme els treballs, se seguirà el projecte que el consistori va presentar a finals del 2017, i que vol convertir aquest espai en porta d'entrada cap a l'estació des de l'Eixample (amb la carretera Barcelona com a eix vertebrador de la zona).

Les obres convertiran aquesta zona orfe, que havia acollit l'estació provisional d'autobusos i que fa anys que va quedar empantanegada, en un nou espai diàfan, amb voreres per a vianants, vials, zones verdes, àrees infantils, carrils bici i serveis de bicicletes compartides (la Girocleta). Hi haurà quatre fileres d'arbres -per accentuar la sensació d'avinguda- i també s'ampliarà la vorera que dona accés a l'estació.

A la nova plaça predominaran els espais verds i de descans, però es reservarà una zona amb una parada de bus àmplia i dues més perquè els vehicles que accedeixin a l'estació puguin encotxar i desencotxar.

La remodelació de la plaça Espanya també comportarà modificar una vorera del carrer Pierre Vilar (per situar-hi un carril bici). A més, el sentit de circulació del carrer s'invertirà i es limitarà la velocitat a 30 km/h.

En paral·lel, l'obra també permetrà eliminar el gir cap a l'esquerra que des de la carretera Barcelona desemboca a l'estació (aquí, el que es farà serà permetre que els vehicle que creuin la plaça Espanya per arribar a l'estació puguin sortir-ne i desembocar directament a la carretera Barcelona).