Les comarques gironines han comptat amb 7.848.952 turistes al llarg del 2018, fet que suposa una davallada de l'1,4% respecte al nombre de visitants que hi va haver al 2017.
Per altra banda, el nombre de pernoctacions ha estat de 25.572.057, que representa un 4,8% menys.
El vicepresident del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Jaume Dulsat, ha tret ferro a aquesta davallada recordant que el 2017 va ser "el millor any del turisme" a la demarcació. Per això ha qualificat el 2018 com "un bon any" pel sector, malgrat la caiguda.
Dulsat ha afirmat que la inseguretat de destins com ara Turquia o Tunísia va fer que el 2017 molta gent optés per venir a la Costa Brava, fet que ara hauria provocat aquesta petita caiguda en nombre de pernoctacions i de turistes.
De fet, Dulsat ha apuntat que molts d'aquests destins van oferir preus per sota de mercat durant la temporada de 2018 per tornar a atraure els visitants i per això confia en què aquest 2019 la situació pugui canviar altra vegada.
Per altra banda, tan el vicepresident, com el president del Patronat han coincidit en remarcar la importància de l'augment en el consum per turista que s'ha registrat aquest 2018. En aquesta línia, Dulsat ha apuntat que "la Costa Brava no necessita més turistes el juliol i l'agost, el que sí que volem és gent que faci una despesa més alta".
El president del Patronat de Turisme, Miquel Noguer, ha remarcat la importància de superar els dos milions de passatgers a l'Aeroport de Girona el 2018. Segons Noguer, aquesta fita es deu al fet d'haver estat anys treballant amb "moltes companyies i no només centrant-nos en una", en referència al monopoli que ha tingut Ryanair durant molts anys a la terminal gironina. Jaume Dulsat també ha apuntat que abans que Ryanair operés des d'El Prat, molts dels passatgers aterraven a Girona, però després anaven a Barcelona. "Ara, els dos milions de visitants són gent interessada en les comarques gironines", ha reblat el vicepresident del patronat.
Una de les xifres que també ha crescut en el 2018 és el nombre de creuers que han fet escala als ports de Roses i Palamós. Durant l'any passat hi va haver un 17% més de vaixells que van fer parada als ports gironins i un 13% més de passatgers que van visitar les poblacions de la demarcació provinents d'un creuer. Noguer ha destacat la importància d'aquesta xifra, ja que comporta que "més gent mengi, begui i compri" a la demarcació. En concret, els creuers van deixar un impacte econòmic de 3,8 milions d'euros al territori.
Dins de tots els turistes estrangers que visiten les comarques gironines, els francesos segueixen essent els que més trepitgen la demarcació. De fet, Jaume Dulsat ha assegurat que representen entre un 33 i un 34% de tots els estrangers. Per aquest motiu, de cara al 2019 s'han previst diverses campanyes publicitàries que ajudin a captar l'atenció d'aquest públic.
De fet, aquest 2018 els empresaris van demanar al patronat que realitzés una campanya turística perquè notaven que hi havia cert desinterès per part d'aquest país a visitar la Costa Brava durant l'estiu. Per aquest motiu, es va fer un espot televisiu amb el futbolista Thiago Motta com a ambaixador del territori. Aquest anunci es va poder veure abans del 'prime-time' (horari de màxima audiència) de la principal cadena de televisió francesa.
Dins dels 7.848.952 turistes que hi va haver durant el 2018 a la demarcació, només un 6% provenien de la resta de l'estat espanyol. Aquest turista ha baixat un 4,3% en nombre de pernoctacions durant el 2018, que segons el vicepresident del Patronat, podria respondre als efectes del procés. Tot i així, ha recordat que l'impacte és mínim, ja que representa tan sols el 6% del global de visitants.
Un dels principals reptes que es marca el Patronat de Turisme de cara a aquest 2019 és seguir treballant per desestacionalitzar el turisme. De fet, Miquel Noguer ha apuntat que el territori cada any està aconseguint que més esportistes s'interessin per venir fora de la temporada d'estiu.
També ha afirmat que cada vegada centren més campanyes publicitàries en atraure al públic durant la primavera o la tardor, per poder repartit més els turistes. Un altre dels objectius per aquest any és "oferir més serveis de més qualitat" de cara als visitants, per tal que augmentin els diners que es gasten al territori.