Els ports de Palamós i Roses assoliran aquest 2019 una nova xifra rècord. Tot i que no s'incrementa el número d'escales (que es mantenen igual que el 2018) sí que ho faran els passatgers.
En concret, fins a un 18%, superant per primer cop els 60.000 turistes.
Damià Calvet ha subratllat que aquest creixement de passatgers va en la línia dels dos darrers anys (el 2018 va ser d'un 13%; i el 2017, d'un 7%). I que l'augment de creueristes es troba "molt per sobre" de la mitjana de la darrera dècada (en què el percentatge s'ha situat en l'11%).
La temporada s'engegarà d'aquí a dues setmanes, el 8 d'abril. Aquell dia, Palamós rebrà la primera de les 46 escales, que portaran 54.000 creueristes al port baixempordanès (un 18% més en relació al 2018). A Roses, on els vaixells fondegen a la badia, la temporada començarà el 20 de maig. Aquí hi haurà vuit escales, que portaran 6.000 passatgers (un 15% més).
Tant en un port com en l'altre, la temporada s'acabarà el 28 d'octubre. En total, doncs, durarà mig any. El conseller de Territori, precisament, ha volgut fer incís en aquest punt, subratllant que el 2019 és "l'exemple" de la desestacionalització. "Això permet repartir millor l'impacte econòmic, no concentrar-lo tan sols al pic de l'estiu, i apostar per la qualitat", ha dit Calvet. De fet, per aquest ordre, els mesos en què hi haurà més afluència de creuers seran maig, setembre i agost.
Durant aquest temporada, hi haurà deu línies de creuers que visitaran els ports de la Costa Brava. D'aquestes, un 70% són de luxe (tot i que la majoria de turistes, fins al 87%, viatjaran en companyies de categoria estàndard).
A més, tant Palamós com Roses rebran cadascun tres escales inaugurals (entre les quals destaca la línia nord-americana Crystal Cruises, que fondejarà a la badia altempordanesa). A banda, la britànica Marella Cruises farà fins a 29 escales a la Costa Brava (és a dir, el 54% de totes les de la temporada).
Per procedències, el 77% dels creueristes seran del Regne Unit, un 11% de l'Amèrica del Nord, un 3% alemanys i el 9% restant d'altres nacionalitats. En aquest punt, el gerent de Ports, Joan Pere Gómez, ha subratllat que la Generalitat està treballant per "diversificar" perfils i aconseguir atraure altres mercats.
En aquesta línia, Damià Calvet ha dit que el Govern "crea les condicions" per atraure companyies, però que també hi ha part que depèn dels privats (és a dir, de les mateixes línies). En referència al 'Brexit', el conseller ha assegurat que aquest és un afer "que està damunt la taula de tots els governs" i que s'està analitzant, però que de moment encara és aviat per aventurar si tindrà conseqüències amb l'arribada de creuers.
Al costat de les escales, el president de Ports també ha avançat quin és l'impacte econòmic que la temporada de creuers d'aquest 2019 deixarà al territori. Es calcula que serà de 4,3 milions d'euros.
Aquesta xifra s'extreu a partir d'un estudi de l'Associació Internacional de Línies de Creuers que estima que cada passatger que desembarca es gasta una mitjana de 62 euros, i cada tripulant, 23 euros. A més, aquí s'hi han d'afegir 6 euros per passatger més (per la despesa vinculada al vaixell en concepte de serveis portuaris).
Damià Calvet ha destacat que, sobretot, aquest impacte econòmic es deixarà notar a Palamós i Roses. I és que, segons recullen les enquestes, fins al 76% dels creueristes fa despesa en aquests municipis el dia de l'escala. I aquells que al matí van d'excursió, també aprofiten la tarda per visitar les poblacions.
"Però l'impacte econòmic també s'estén a la resta del territori", ha concretat el conseller de Territori, en referència a les excursions. Aquest 2019 es preveu que les més sol·licitades siguin, per aquest ordre, als pobles medievals (Pals i Peratallada), a Tossa de Mar i a Girona. "Això demostra que els ports dinamitzen l'economia i són la porta d'entrada i l'aparador de la Costa Brava i del país", ha afirmat Calvet.
Aquesta temporada 2019 també serà la primera que Palamós i Roses, sota la marca Costa Brava Cruise Ports, formen part de la categoria "port gran" de la Mediterrània Occidental. Aquesta categoria l'atorga l'Associació de ports amb creuers a la Mediterrània (Medcruise), de la qual són membres, a aquelles destinacions que superen els 50.000 passatgers (una fita que es va assolir el 2018).
El president de Ports també s'ha referit aquest divendres a la "necessitat" de desencallar la declaració perquè Palamós pugui ser frontera Schengen (i per tant, punt d'entrada i sortida d'aquells turistes de fora la Unió Europea).
Damià Calvet ha assegurat que la Generalitat "està a punt" i ha fet els deures, perquè ja ha planificat –i reservat els diners- per fer les obres necessàries a l'Estació Marítima (bàsicament, vestuaris i adequar l'espai per separar els fluxos de passatgers).
El conseller, però, ha lamentat que tot això topi fins ara amb la negativa o el silenci per part de l'Estat. "El Ministeri ens condiciona, i haig de lamentar i criticar la seva postura", ha dit Calvet. El conseller, en aquest punt, ha reclamat a l'Estat que "no governi contra Catalunya", li ha "exigit" que "es posi les piles" per desencallar la declaració de port Schengen i ha dit que la Generalitat "no s'aturarà" i insistirà fins a aconseguir que sigui un fet.