Salut va obrir un expedient informatiu per investigar el cas d'una dona de 84 anys que va morir a l'Hospital de Palamós després d'esperar a urgències durant hores.
La conselleria exposava que el mateix centre hospitalari havia reconegut en un comunicat que el temps d'espera en aquell moment va ser "superior al normal" i que, durant les hores que l'anciana va estar al box d'urgències, hauria calgut fer-li una "reavaluació mèdica".
El cas va passar el 15 de novembre a la tarda, quan la pacient va ingressar al centre perquè patia còlics i vòmits. La família va denunciar que no se li va donar l'atenció que calia i que va morir després d'estar set hores esperant.
La consellera de Salut, Alba Vergés, ha respost a una bateria de preguntes parlamentària del grup de Catalunya En Comú Podem que, un cop tancat l'expedient informatiu, el Departament ha resolt proposar la incoació d'un expedient sancionador per les "presumptes irregularitats" en l'assistència sanitària prestada a la difunta.
Segons subratlla la conselleria, el dia que es va produir el decés de la dona, i en la franja horària d'atenció, el servei d'urgències va patir una situació de "màxima afluència" de pacients i una "ocupació plena" dels 14 boxs d'assistència. En concret, exposa que l'hospital va atendre 30 pacients, vuit d'ells de nivell 2 (situació d'alt risc) quan normalment atenen 15 pacients dels quals quatre de nivell 2.
Salut argumenta que això va fer incrementar el temps mig d'espera, passant dels 60-80 minuts habituals a cinc hores de mitjana. "La saturació de l'hospital de Palamós és poc freqüent i va lligada a limitacions d'espai físic, especialment en moments d'increment de demanda en període d'estiu i en situació d'epidèmia grupal", exposa el Departament.
Segons concreten, el servei d'urgències disposa d'un infermer dedicat al triatge de les urgències que classifica els pacients en funció del nivell d'urgència del pacient i determina si passa a la sala d'espera de l'àrea ambulatòria o a la sala d'espera del circuit intern, on pot ingressar directament a un box. "Una vegada al box és valorat en funció del nivell de triatge i priorització per l'equip assistencial", apunta.
Arran de la mort de la pacient, Salut afirma que l'hospital ha revisat els protocols d'actuació a urgències per fer "noves avaluacions i prioritzacions dels pacients en casos de demores" així com crear "alertes" del temps de demora. Aquesta actualització del protocol preveu, doncs, la reavaluació continuada dels malalts un cop fet el triatge inicial.
L'hospital de Palamós va negar cap negligència i assegurava que encara que s'hagués atès abans la pacient "probablement" també hauria mort tenint en compte les patologies prèvies que patia.
Segons el Departament, el 15 de novembre i davant de la situació "excepcional" d'afluència de pacient, es va ampliar la jornada de treball dels facultatius del torn de dia per poder donar resposta a la demanda. A mitjanit s'havia "normalitzat" la demora i atesos els pacients en espera.
A la resposta parlamentària, la consellera concreta que el servei d'urgències té un circuit ambulatori per atendre pacients de grau 4-5 i de pediatria i el circuit intern, amb 14 boxs individuals i un de crítics.
El temps de permanència a urgències és inferior a les 4 hores en el 79,2% de les urgències, d'entre 4 i 12 hores en el 16,8 i superior a les 12 hores en el 3,3%. Només el 0,8% dels malalts estan fins a 24 hores al servei. Uns valors que, al·lega el Departament, està "dins dels estàndards" dels hospitals de Catalunya.
L'hospital de Palamós atén anualment unes 65.000 urgències, de les quals un 40% corresponen a nivells 1-2-3 i el 60% a nivells 4-5. La mitjana d'assistència d'urgències diàries se situa al voltant de 175-180, arribant a 240-250 als mesos d'estiu.