La direcció de Torrot-Gas Gas ha concretat aquest dimecres l'afectació de l'ERO que ja va anunciar la setmana passada.
I no només això, sinó que també ha fet oficial l'expedient (que ja s'ha entrat davant Treball de la Generalitat).
L'ERO d'extinció vol rescindir contractes a 24 treballadors de la fàbrica de Salt. Aquí, els 116 empleats se subdivideixen en la part de motos elèctriques (que es venen sota el segell de Torrot) i les d'enduro i trial (que mantenen la marca Gas Gas).
La secció més afectada serà la de Torrot (on l'empresa vol fer fora setze treballadors). Els vuit restants, formen part de Gas Gas.
Avui, durant la primera reunió, l'empresa només ha comunicat als representants del comitè els números de l'ERO i ha justificat els acomiadaments adduint motius econòmics.
La direcció també els ha entregat tota la memòria justificativa de l'ERO. A més, també s'ha constituït la taula negociadora i ja s'ha marcat el calendari de reunions entre les parts. La primera tindrà lloc dilluns vinent. I després, n'hi ha convocades dues més d'entrada (per al 26 d'abril i el 2 de maig).
"L'empresa s'ha limitat a dir-nos el que marca la llei", ha explicat la secretària general de la FICA-UGT a les comarques gironines, Isabel Martínez. A partir d'ara, i fins dilluns, el comitè s'estudiarà a fons la documentació per veure si l'ERO està justificat. "No serveix que ens ho diguin, hi ha d'haver números al darrere", explica Martínez.
La secretària de la UGT ja ha avançat que, d'entrada, la prioritat serà lluitar per intentar reduir l'afectació i aconseguir bones indemnitzacions per als treballadors que hagin de marxat. Però més enllà d'això, el comitè també reclamarà a la direcció quin és el pla de viabilitat que té per a Torrot i Gas Gas. "La nostra gran preocupació també és garantir el futur d'aquells qui es queden, perquè no volem posar una tireta damunt d'una malaltia", ha dit Martínez.
L'ERO a Torrot-Gas Gas arriba precisament un any després que el grup anunciés una inversió de 2 milions d'euros a la fàbrica de Salt per treure al mercat la seva primera moto de trial elèctrica.
A la demarcació, la firma també té un altre centre de producció a Vilablareix. Aquí hi fabrica un altre vehicle elèctric (un velocípede). Aquesta planta, on hi ha 32 treballadors, no es veu afectada per l'expedient d'extinció.
Per la seva banda, fonts de la companyia expliquen que l'ERO és conseqüència d'una davallada de vendes que ha passat factura als números del grup. Des de Torrot-Gas Gas informen que la situació era "greu" i que han fet tot el possible abans de tirar endavant l'expedient, però que no els ha quedat cap altra sortida.
En el cas de Gas Gas, plou sobre mullat. La històrica marca de motos de competició (trial, enduro i off-road) ja va patir dificultats econòmiques, que la van abocar a la fallida l'any 2015. L'empresa va entrar en liquidació i el fabricant de motos elèctriques Torrot, gràcies a un acord amb el fons d'inversió Black Toro Capital, la va comprar per 9,66 milions d'euros.
Després de mesos de tenir la producció aturada, la fàbrica de Salt (ara, sota la marca Torrot Group-Gas Gas) va reprendre la cadena de muntatge al març del 2016.
A principis de maig de l'any passat, la fàbrica de Salt, d'uns 10.000 metres quadrats, va patir un aparatós incendi. Les flames, que van originar una intensa fumera, van acabar afectant, però, el 5% de la planta (i no van malmetre l'estructura de la nau ni les cadenes de producció).
En paral·lel a la fàbrica de Salt, Torrot està ultimant l'entrada en funcionament d'una nova planta a Cadis. Les instal·lacions, segons va informar la companyia, han suposat una inversió de 16 milions d'euros. Es preveu que entrin en servei a l'estiu i, des d'aquí, la producció se centrarà en fabricar velocípedes.