Temporada Alta se celebrarà del 7 d'octubre al 8 de desembre d'aquest any "passi el que passi", ha remarcat el director del festival, Salvador Sunyer.
Segons ha explicat, l'objectiu que persegueix el festival enguany es "redueix a un", que és mantenir el compromís amb la cultura i les arts escèniques perquè puguin sobreviure a la pandèmia.
En aquest sentit, el cartell d'aquesta edició on hi apareix una fotografia d'una selva cremada ja és tota una declaració d'intencions carregada de simbolisme: "Intentar que aquesta terra cremada en el món de la cultura tingui una vida posterior, rebroti i en surtin coses noves". I això ho fan apostant pels noms més sòlids del panorama escènic del país i pels talents emergents i alhora relligant amb propostes catalanes amb l'escena internacional.
Però el festival no obvia la situació actual i les restriccions imposades per la pandèmia. Per això, Sunyer ja ha avançat que Temporada Alta es farà d'una manera o d'una altra "en funció dels mitjans que tinguem en aquell moment".
D'entrada ja plantegen aquesta edició amb un doble format presencial i virtual. Però una virtualitat que no serà només una retransmissió d'allò que part del públic pugui veure als teatres, el festival sosté que és una oportunitat per crear i testejar un nou format i un nou llenguatge escènic, accelerat pel coronavirus.
Aquesta adaptació constant a les mesures de seguretat per la pandèmia provoca que el festival hagi decidit no posar encara entrades a la venda, tot i que aquest dimarts han presentat les 19 produccions i corproduccions que es podran veure a partir d'octubre. El motiu, segons Sunyer, és que encara no saben amb quin aforament presencial podran comptar ni de quina manera es podran asseure els grups a la platea.
El director del festival ha explicat, a més, que en cap cas es plantegen ajornar propostes i que s'hi s'hagués de suspendre algun espectacle retornarien els diners de les entrades però mantindran el compromís amb els artistes i tècnics, que viuen uns situació "desastrosa" arran de la crisi sanitària.
Sunyer ha estat crític amb les institucions del país per no articular un sistema cultural "que permetés ser una mica més normalets" i el món de les arts escèniques no es trobés "amb mesos sense cobrar i sense saber què passarà".
Julio Manrique serà l'encarregat d'inaugurar la nova edició amb un espectacle produït expressament per a Temporada Alta i que reflexiona sobra la situació actual durant la qual sembla gairebé "una heroïcitat" continuar fent cultura, ha explicat el mateix Manrique. Escrita per Julio Manrique, Cristina Genebat, Ivan Benet i Sergi Pompermayer, Bouvetoya parteix de la novel·la Fahrenheit 451 de Ray Bradbury i La Tempesta de Shakespeare per construir una ficció "en un lloc remot, fràgil i improbable on cal preservar el coneixement i la cultura".
Malgrat la situació de d'emergència social i sanitària, entres les coproduccions internacionals de la 29a edició hi ha Història d'un senglar (o alguna cosa de Ricard) del dramaturg i director uruguaià Gabriel Calderón amb un equip artístic català, qeu s'havia d'estrenar al Grec però només s'hi va poder fer una lectura. Es tracta d'un monòleg escrit que narra l'enfrontament d'un actor per interpretar Ricard III.
La dansa també compta amb coproduccions internacionals, vinculades al projecte transfronterer Pyrenart. Lali Ayguadé torna al efstival per estrenar Hidden, coproducció de Temporada Alta amb el Teatre Nacional de Catalunya i el Festival Tanz Bozen, amb la col·laboració de nunArt. És la tercera part de la trilogia encetada amb Kokoro i seguida per iU and Mi.
En la línia estratègia de recolzar els directors, dramaturgs i coreògrafs del país, Temporada Alta compta amb Els subornats, obra coproduïda amb la Sala Beckett amb la dramaturga Lluïsa Cunillé i la directora Lourdes Barba i la companyia La Ruta 40. Amb un to de cinema negra i una trama aparent de corrupció, l'obra parla de mons irrecuperables, interroga sobre el compromís amb el món i reflexiona sobre el sentit de la responsabilitat.
Àlex Rigola torna a Temporada Alta amb una nova versió de l'univers d'Anton Txékhov. S'enfronta, aquesta vegada, a La Gavina, un text que parla de morir, estimar i fer teatre.
Del director Joan Arqué, el festival estrena Encara hi ha algú al bosc, una obra de creació documenta que posa el focus en les violacions com a arma de guerra a Bòsnia, centrant la mirada en els fills nascuts d'aquestes agressions sexuals.
Dels dinou espectacle que han presentat aquest dimecres i que es podran veure a les sales de Girona i Salt i alguns subseus del festival, quinze seran estrenes. "No estava previst així, ens ha tocat la loteria", ha ironitzat Sunyer que concreta que algunes propostes es veuran per primer cop al Temporada Alta perquè l'estrena inicial s'ha hagut de suspendre per la pandèmia.