Les cuines de les escoles seguiran funcionant fins i tot en el pitjor escenari en què no hi hagi activitat lectiva perquè els grups es troben en quarantena.
Així ho ha anunciat el conseller d'Educació, Josep Bargalló, que ha explicat que la voluntat és seguir garantint l'alimentació dels alumnes vulnerables.
"És evident que la millor manera de fer arribar el menjar que proporciona l'escola als alumnes que amb beca o per motius socials ho necessiten és el menjar mateix", ha assegurat.
Així, tot i que no ha concretat com es farà això, sí que s'ha mostrat contundent amb el fet de mantenir la cuina oberta. "Només tancaríem una cuina si les autoritats diguessin que aquella cuina ha estat l'origen d'un brot", ha apuntat.
D'altra banda, Bargalló ha assenyalat que en l'escenari d'un confinament perimetral en una zona o municipi, els centres educatius es mantindran oberts per a la custòdia dels fills de treballadors essencials. Bàsicament afectaria centres de primària i llars d'infants.
Encara que tothom hagi de quedar-se a casa, aquests treballadors, com ara metges o professionals del sector de l'alimentació, podran deixar els fills amb algun responsable a l'escola.
Així, només hi hauria dos casos en què es contempla que una escola no mantingui cap tipus d'activitat lectiva, però per contra romangui oberta per altres activitats.
El primer cas és que tots els grups del centre es trobin en quarantena i per tant les classes siguin telemàtiques. El segon té a veure amb el confinament puntual d'un barri o municipi amb restricció de mobilitat, quan l'escola seria un lloc de guarda i custòdia per a fills de treballadors essencials.
Sobre quan es decidirà deixar de fer activitat lectiva per casos positius al centre, tant Bargalló com la consellera de Salut, Alba Vergés, s'han remès al que marca el protocol de retorn a les aules.
Segons aquest, "en funció de la situació del centre educatiu i l'estat de la pandèmia l'autoritat sanitària, en coordinació amb l'autoritat educativa, prendran les mesures i les decisions que corresponguin i que seran resultat de la valoració sobre el terreny a cada centre".
Vergés ha insistit que "les característiques són diverses" i es valorarà "en cada cas".
Sobre la possibilitat que hi hagi un professional d'infermeria a cada centre, Bargalló ha destacat que són més de 5.400 centres educatius "amb característiques molt diferents". S'ha limitat a dir que des d'aquest dimecres cada centre ja té assignat un CAP de referència i s'anirà treballant per "estrènyer" els llaços entre els centres educatius i el personal sanitari de referència.
"Cada centre educatiu té una referència en els EAP i és molt important no fer aquesta desvinculació", ha afegit Vergés.
Preguntat per la situació del professorat o personal que es podria considerar vulnerable i que al juny no va haver d'anar presencialment a l'escola, Bargalló ha negat que hi hagi hagut cap "canvi de criteri".
"Al juny vam considerar que no calia que el professorat que creia que formava part de grups vulnerables hi anés", ha dit. Ara, per contra, com que tornen tots els alumnes s'està fent una "anàlisi" del professorat que ha al·legat vulnerabilitat.
D'altra banda, el Govern ha explicat en relació amb alumnes vulnerables per patologies prèvies que la Societat Catalana de Pediatria està preparant un llistat i seran els pediatres d'Atenció Primària qui marcaran si un alumne pot anar a l'aula o no.
Per últim, Bargalló ha assenyalat que en la neteja cal distingir si són concertats o públics. Així, ha indicat que en els públics, la neteja dels espais d'infantil i primària correspon als ajuntaments mentre que en la resta és Educació qui se'n fa càrrec.
El tipus de neteja i si tindrà o no un sobrecost, ha dit, té a veure amb allò que especifiqui el contracte de cada ajuntament amb l'empresa de neteja. En tot cas, ha afegit que la neteja de sempre se seguirà fent. "Bàsicament hi ha canvis en el tipus de producte que s'utilitza", ha conclòs.