Amb la campanya #DarLaVueltaAlCole, Save the Children, reivindica capgirar la tornada a les aules i aprofitar-ho per combatre, entre altres, la desigualtat.
L'organització creu que la situació actual podria ser una "oportunitat sense precedents" per invertir i prioritzar l'educació per reduir els nivells de repetició, segregació, manca d'equitat i abandonament escolar, especialment ara que la covid ha "accentuat" les desigualtats educatives.
"Els nens, nenes i adolescents han d'estar protegits davant el coronavirus, però amb la mateixa urgència han d'estar-ho enfront de la pobresa", assegura Andrés Conde, director general de l'ONG.
En aquest context, Save the Children ha elaborat un document amb una sèrie de recomanacions per la tornada a les aules.
Entre les propostes hi ha augmentar "significativament" els recursos a les escoles i instituts que escolaritzen alumnat socialment vulnerable o en risc de fracàs o abandonament escolar perquè puguin rebre reforç, a més de la millora dels centres educatius, ampliant i implementant de manera "urgent" l'anunciat programa PROA+ (Pla de Reforç, Orientació i Suport).
L'organització calcula que implementar un programa com els que han desenvolupat amb èxit països com el Regne Unit costaria 1.270 milions d'euros a l'any i el PROA+ tindrà de moment només entre 40 i 60 milions.
Des de l'organització també mostren preocupació davant el fet que s'hagi assumit la semipresencialitat a les aules durant aquest curs, fins i tot per a l'alumnat vulnerable o amb necessitat de suport educatiu.
L'ONG insisteix que les classes no presencials suposaran un cost extra per a moltes famílies, que segueixen sense disposar de tauletes o ordinadors perquè els seus fills i filles puguin continuar amb la seva educació en línia.
Save the Children recorda que el confinament va posar de manifest que aproximadament mig milió de llars no disposa de dispositius electrònics i demana que es distribueixin en préstec "de manera urgent".
"Les administracions reconeixen que durant el confinament entre un 20% i un 30% de l'alumnat va estar totalment desconnectat", alerta Conde.
Save the Children considera que els centres educatius han d'aspirar a ser els llocs "més segurs" i recorda que el tancament d'escoles ha suposat per a molts infants "una desvinculació social i emocional" amb els ritmes i hàbits d'estudi, cosa que, avisen, augmentarà el risc de fracàs escolar.
Davant la tornada, recomanen reduir i prioritzar el currículum ja que consideren "difícil" que es pugui impartir el mateix volum de continguts que altres cursos o tot el que va quedar pendent de finals del curs anterior. "Espanya té un currículum excessiu i no es pot sobrecarregar als docents en una situació així", assenyalen. Per això, des de l'ONG creuen que cal que es prioritzin les competències bàsiques, així com donar espai "al treball de benestar socioemocional i la capacitat d'aprendre autònomament de cara a afrontar els reptes" de la situació generada per la pandèmia.
Una altra de les propostes de l'organització és una prestació econòmica, corresponent al 80% del sou, almenys a les famílies monoparentals o de renda baixa en cas de quarantena per símptomes sospitosos de coronavirus o un tancament total o parcial del col·legi perquè no hagin de triar entre el seu salari i la salut dels seus fills.
En aquest sentit, l'organització rep amb bons ulls el nou ajut de 300 euros per a les famílies en situació de vulnerabilitat que hagin d'estar en quarantena per tenir cura d'un fill aïllat, anunciat dijous pel conseller de Treball, Afers socials i Famílies. "Sembla una bona mesura per garantir que els pares i mares puguin tenir cura dels seus fills sense que això signifiqui una davallada dels seus ingressos", indiquen.
Per últim, l'organització també considera prioritari el funcionament segur dels menjadors escolars i que s'estenguin les beques menjador a tot l'alumnat que es troba sota el llindar de la pobresa. Així, celebren l'actuació del Govern per mantenir les beques menjador, així com la posada en marxa del Pla Escoles Obertes, Escoles Segures.