Amb motiu de l’Any europeu del Patrimoni Cultural, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona i l’Agència Catalana de Turisme han declarat el 2018 Any del Turisme Cultural.
En el decurs de l’any, ambdues entitats de promoció turística del país treballen per revalorar l’oferta cultural turística de la destinació impulsant la creació de noves rutes temàtiques, dinamitzant els equipaments culturals amb nous usos i fomentant la creació de paquets turístics i la promoció amb campanyes de comunicació.
En aquest sentit, i amb l'objectiu de reforçar la marca Girona, la Xarxa de Museus ha presentat una selecció d’activitats en què destaquen propostes peculiars que permeten conèixer els equipaments d’una manera única: un escape room teatralitzat al Museu del Mar de Lloret de Mar i al Museu dels Sants d’Olot; els capvespres musicals amb música d’arrel al Museu de la Mediterrània de Torroella de Montgrí, el MAC Empúries i el Museu Etnogràfic de Ripoll; recreacions en 3D de la vil·la romana de Vilauba, Ullastret o el criptopòrtic d’Empúries; tallers de cuina marinera al Museu de la Pesca o taperosurera al Museu del Suro de Palafrugell, a més a més de les exposicions temporals que tracten continguts com el cinema, l’alimentació, l’art i els costums.
També des de la Xarxa s’impulsen quatre accions de la innovadora proposta 'Els museus surten al carrer', estrenada durant la campanya Som Cultura 2017 pel Patronat de Turisme, amb més de cinc-cents participants. Així, aquest any es faran quatre edicions més de l’activitat en localitats gironines on, igual que en la campanya 'Nadal als museus', els equipaments participants fan més lúdica la visita.
Des del Club de Màrqueting Cultura i Identitat i la Xarxa de Museus es treballa conjuntament perquè aquests equipaments tinguin major visibilitat en els circuits turístics, esdevinguin un recurs turístic transversal, formin part de la intermediació i generin aliances i oportunitats de negoci vinculades a altres sectors, com ara el turisme de negocis, el comerç o l’hostaleria.
L’efervescència cultural de la Costa Brava i el Pirineu de Girona dona com a resultat la celebració de trenta-quatre festivals de diversos gèneres –música, teatre, dansa, cinema, màgia, circ–, dels quals vint-i-vuit tenen lloc a la Costa Brava i quatre al Pirineu de Girona al llarg de tot l’any.
Els festivals gironins amb més rellevància i visió global de territori s’aglutinen a la plataforma Costa Brava Girona Festivals, impulsada pel Club de Màrqueting de Cultura i Identitat del Patronat de Turisme Costa Brava Girona l’any 2014, per estructurar, impulsar i comercialitzar l’oferta dels festivals d’àmbit estatal i internacional. Així, en un únic espai l’usuari pot seguir l’actualitat cultural de la demarcació i el visitant pot planificar la seva estada, motivat pels seus interessos culturals i expectatives.
De l’àmplia oferta de festivals que aplega la plataforma, per categories, vint-i-vuit són festivals de música, un de teatre, un de màgia, dos de cinema, un de circ i un d’humor. D’aquests, els de major renom i projecció són: Festival Castell de Peralada, Festival de Torroella de Montgrí, Festival de Música Isaac Albéniz, Festival Internacional de Música de Cadaqués, Festival de Porta Ferrada, Temporada Alta i Festival Internacional del Circ Elefant d’Or.
A més, el territori acull vint-i-sis festivals de petit i mitjà format emergents, alternatius i innovadors que es distingeixen per la seva ubicació (jardins, cales, edificis històrics i també religiosos), per les programacions (amb artistes internacionals i també locals) i, especialment, per la programació off que es proposa als assistents, com ara maridatges amb vins o cervesa, oferta gastronòmica, exposicions, etc. En destaquen: Ítaca - Cultura i Acció a l’Empordà, A Capella Girona Festival, Festival (a)phònica de Banyoles, Puigcerdà Music Festival o Amb So de Cobla de Palamós.
Segons dades recollides pel Patronat de Turisme, l’any 2017 prop de 135.000 persones van gaudir dels trenta-quatre festivals integrats a la plataforma Costa Brava Girona Festivals. Els festivals de petit i mitjà format van registrar al voltant d’uns 41.000 assistents.
Ramon Ramos, director general del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, ha explicat que la diputació intenta “donar productes innovadors” per tal de promocionar i donar a conèixer el territori a través d’accions peculiars a la Xarxa de museus i “un munt de festivals petits de qualitat”.