Un incident amb una ampolla d'oxigen a Cornellà el 2020 va derivar en una inspecció per part del fabricant -l'empresa Draeger- que segons els sindicats de Bombers identificava nombrosos defectes.
"Hi havia peces que no eren les adequades, la càmera d'alta estava degradada i no es podia garantir el subministrament d'aire net", ha dit aquest dijous Pere Hervás, bomber i coordinador sindical de IAC-CATAC a la roda de premsa que diversos sindicats han convocat avui per denunciar aquesta situació.
"Increïblement, aquest informe se'ns va ocultar als delegats de prevenció laboral i a tothom", ha afegit Hervás, que ha explicat com en van acabar tenint coneixement.
Fa uns mesos una segona ampolla d'oxigen va tornar a donar problemes en un operatiu i es va enviar també a que el mateix fabricant en fes un anàlisi. L'informe que es va fer va detectar que per algun motiu el compressor d'aquesta ampolla, a vegades, es congela i això fa que deixi de proveir d'oxigen net a la persona que la porta i aquest passi a rebre aire contaminat.
I aquest informe, que sí que va ser enviat als sindicats de bombers, A més, assenyalava que al 2020 ja havien trobat una incidència similar en una ampolla d'oxigen i que s'havia advertit de l'error al departament.
Fonts d'Interior han reconegut que aquest informe del 2020 existeix i, de fet, ahir es van comprometre en una reunió negociadora amb els sindicats a investigar perquè no es van aplicar mesures de correcció quan es va tenir constància del problema.
Però els sindicats no en tenen prou amb aquest compromís i aquesta setmana ho han denunciat a la Fiscalia, atribuint al departament d'Interior un delicte contra la seguretat dels treballadors.
"Hem demanat que s'investigui què va passar i que compareguin els anteriors consellers, Miquel Buch i Miquel Samper, per saber què es va fer amb aquell informe", ha dit l'advocat de la UGT que ha presentat la denúncia.
Malgrat els esforços de la conselleria per arreglar la situació de les ampolles defectuoses, la realitat és que encara no s'ha pogut revisar l'estat de tots els equips ERA (Equip de Respiració Autònoma) i els bombers els segueixen utilitzant.
Per evitar aquesta situació, els bombers demanen al departament un nou protocol de seguretat mentre es fa la revisió de les ampolles. Volen que en cada operatiu hi hagi el que anomenen el "quart home", un bomber que en un incendi es quedaria fora de la zona del foc per controlar que ningú tingui problemes amb l'oxigen i poder actuar si hi hagués alguna incidència. Aquesta supervisió la faria preguntant periòdicament als seus companys per la qualitat de l'oxigen a través de l'intèrfon que utilitzen habitualment.
El departament, de moment, només s'ha compromès a estudiar-ho, però els sindicats han demanat al jutjat número 12 de lo social que ho decreti a través d'una interlocutòria. Els sindicats esperen una decisió els propers dies.
La conselleria, després de negociar ahir amb els sindicats, s'ha compromès a comprar 700 ampolles noves per via d'emergència i 400 espatlleres per utilitzar mentre es revisen els equips antics. A més, també en posarà en circulació 170 de nous que ja posseeix.
Els bombers valoren positivament mesures com aquesta, però apunten que arriben tard, que el departament els ha dit que fins d'aquí dos mesos no arribarà el nou material i que, mentre s'esperen, hi ha 300 bombers que estan en risc mortal per salvar la d'altres persones: "ens estem jugant la vida", ha dit Toño del Río, bomber i delegat de riscos laborals de la UGT.
Tot plegat ha fet que la mort del bomber Joan Lièbana en un incendi al juny de l'any passat torni al focus mediàtic. En el seu moment, la investigació del departament va atribuir la mort de Lièbana a una cadena d'errors humans d'ell i dels seus companys.
Però ara els sindicats volen que es faci un segon peritatge de l'equip ERA que portava Lièbana en el moment de la mort i que aquest cop es faci una comprovació que creuen que la primera vegada no es va fer: buscar residus d'aigua a l'ampolla perquè si n'hi hagués, seria un indici de que potser també era una ampolla defectuosa en la que el compressor es congelava i que potser això va provocar la mort de Lièbana.
"Per nosaltres la investigació interna que es va fer no té cap validesa", ha asseverat amb contundència Toño del Río, que ha afegit que en tot cas no saben si aquest segon peritatge podria estar "contaminat" pel fet que l'equip de Joan Lièbana podria haver estat modificat en tots aquests mesos.
Interior, tot i que segueix descartant que aquesta problemàtica pogués haver contribuït a l'accident i que pensa que la mort es va deure a errors humans, s'ha compromès a posar-se a disposició del jutjat que instrueix el cas i a reobrir la investigació interna si el jutge ho demana.