A la 31a edició del Temporada Alta s'hi podran veure films i documentals que tracten relacions humanes i relaten experiències vitals difícils, entre altres temes.
A banda de la programació purament cinematogràfica, el festival continua explorant el diàleg entre aquesta disciplina i les arts escèniques amb l'obra de Christine Jatahy Depois do silencio.
El cartell, a més, inclou l'estrena d'alguns films i s'ha elaborat en col·laboració amb el Col·lectiu de Crítics de Girona i el Cinema Truffaut.
La primera peça, un curtmetratge creat per Isaki Lacuesta i amb música de Sílvia Pérez Cruz, s'estrenarà aquest dimecres a la plataforma digital del Temporada Alta. Porta el títol de 'La veu latent (primer moviment)' i mostra els desitjos, les pors i les esperances que comporta el naixement d'un nadó.
La programació de cinema de Temporada Alta compta amb una part important de cinema documental, però sense oblidar peces de ficció tant de dins com de fora de Catalunya. Un exemple de film basat en fets reals és 'Un año, una noche', la pel·lícula de Lacuesta que s’estrenarà en el marc del festival. Es tracta d’una proposta cinematogràfica a partir de la novel·la Paz, amor y Death Metal que va escriure Ramon González després de sobreviure a la sala Bataclan el dia dels atemptats de París.
L'altra pel·lícula que s’estrenarà al festival serà 'Francesca i l’amor', creada i dirigida per Alba Sotorra que relata la soledat de fer-se gran i el poder guaridor de l'art i la naturalesa calidoscòpica de l'amor, a partir de l'experiència d'una dona que vol viure més enllà de les convencions. La pel·lícula està protagonitzada per Francesca Llopis, autora del cartell de Temporada Alta d’aquest any.
'Temple du Présent' de Stefan Kaegi oferirà una mostra de documental teatral ja que el film es basa en l’espectacle del mateix nom en el qual un pop dins una gran peixera interactua amb un artista. Es podrà veure per primer cop a l’Estat i porta el segell del col·lectiu teatral Rimini Protokoll que habitualment porta a l’escenari les realitats més insospitades.
Aquest any Temporada Alta proposa diferents projectes cinematogràfics basats en temàtiques relacionades amb el territori. És el cas de 'La cuina dels homes', la proposta que fa Sílvia Subirós per parlar de la història dels homes a la cuina del mític Motel Empordà de Figueres. El relat està explicat per una de les dones de la família.
També n’és un bon exemple la pel·lícula 'Suro', on el director Mikel Gurrea explica la reactivació d’una antiga explotació de suro que els dos protagonistes de la peça acaben d'heretar. Una història d’adaptació i superació que ha merescut el Premi de la crítica internacional al Festival de Sant Sebastià d’enguany. I finalment es projectarà, també 'El sabater d'Ordis', el mític personatge empordanès que Carles Fages de Climent va immortalitzar en el seu popular llibre de 1954, que ara David Ruiz i Pitu Gonzalez plasmen en un film.
Els relats històrics són presents en dues produccions que el festival presenta. A 'Estols', de Manu Benavente i Marga Ninou, parla de la fugida de Barcelona després dels bombardejos que la ciutat va patir durant la guerra civil. És el cas, també, de 'Trieste – Tessalònica' de Bru i Oriol Rovira que narra un viatge de qui va ser corresponsal de guerra als Balcans, fa 25 anys.
'El agua', d’Elena López, parlarà sobre l’amor i les relacions en un poble de Llevant on s'està esperant una gran tempesta. Més enllà del cinema Com cada any, Temporada Alta segueix apostant per programar obres que fusionen gèneres com són el teatre i el cinema. En aquesta ocasió, el festival presentarà l’estrena a l’Estat de 'Depois do silênci', de la Lleó d’Or 2022 de la Biennal de Venècia, Christiane Jatahy. Com és habitual, les seves propostes escèniques combinen teatre i projecció d’imatges gravades i en directe que potencien el discurs i l’experiència del públic. En aquesta darrera proposta, coproduïda amb el festival, Jatahy pren com a partida la novel·la 'Torto Arado' d’Itamar Vieira Junior per parlar del paper que la societat brasilera deixa a la seva població d’origen autòcton.