En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Les distraccions continuen sent la primera causa dels accidents amb víctimes a les carreteres catalanes, per davant de la infracció d’una norma de circulació, l’errada del conductor i la velocitat inadequada.

Accions com parlar pel mòbil o escriure missatges, sintonitzar la ràdio o programar el GPS són al darrere d’un de cada quatre accidents amb víctimes.

En particular, les distraccions causades per l’ús dels telèfons mòbils són les més esteses i incrementen considerablement el risc d’accidents de gravetat.

Convé destacar que arran dels canvis normatius que han entrat en vigor enguany ha augmentat la pèrdua de punts fins a 6 (abans 3) per utilitzar el mòbil o subjectar-lo amb la mà durant la conducció.

Cada any a Catalunya es posen més de 20.000 sancions per manipular dispositius de telefonia mòbil o altres sistemes de comunicació durant la conducció. Fins ara els usuaris que conduïen fent ús del mòbil només podien ser enxampats in fraganti i sancionats al moment pels agents a peu de carretera.

Els vehicles espiell –patrulles dinàmiques no logotipades– dels Mossos d’Esquadra i les sancions des dels mitjans aeris han fet possible ampliar el nombre d’infraccions localitzades i ara, des del passat mes de setembre, el Servei Català de Trànsit també n’ha automatitzat la detecció a través dels sistemes d’intel·ligència artificial instal·lats a la B-23 i a la C-58.

Aquesta nova tecnologia funciona a través d’unes càmeres que capten i fotografien tots els vehicles a peu de carretera indiscriminadament i, amb un procediment de filtratge automatitzat, només envia al sistema informàtic aquells arxius en què detecta que hi ha una probabilitat elevada que hi hagi una persona utilitzant el mòbil mentre condueix. Diversos paràmetres, com la posició del conductor en el vehicle, fan possible que el sistema faci un cribratge automàtic de les imatges realitzades.

En última instància, aquestes fotografies seleccionades sempre són revisades per un tècnic de l’SCT per verificar que s’està cometent aquesta infracció. Des que s’ha posat en marxa aquestes noves càmeres d’intel·ligència artificial s’han fet 437.000 fotos, de les quals en 10.000 el sistema ha detectat amb un 80% de seguretat que hi ha una infracció o bé per parlar amb el mòbil o per no portar el cinturó. D’aquestes, ja se n’han revisat 5.000 i de moment s’han enviat més de 100 multes.