La intenció és que el tren-tramvia a la Costa Brava connecti, amb una freqüència inferior als 15 minuts, els municipis que envolten el massís de les Gavarres i tingui dos ramals principals.
Un de connexió amb l'aeroport de Girona i un altre que connecti Girona-Banyoles-Olot. També caldrà resoldre l'enllaç interurbà del sistema urbà Girona-Sarrià de Ter, passant per Santa Eugènia, Fontajau i Montilivi. El recorregut tindrà una longitud aproximada de 144 quilòmetres.
L'estudi que ara ha adjudicat el Departament de Territori té un termini d'execució d'11 mesos, s'ha adjudicat a la UTE Bews-Ingerop per 289.900 euros i ha d'incloure una estimació del cost del projecte, la proposta d'explotació i analitzar la demanda potencial. També mesures orientades a garantir la intermodalitat i la "capil·laritat" del transport públic al conjunt dels municipis del Baix Empordà.
L’impuls respon a la voluntat del Govern de "configurar la mobilitat futura del país" tenint en compte nous centres d'activitat que necessitaran de transports amb una visió diferent a tradicional, ancorada en la radialitat vers la gran regió metropolitana.
L'anàlisi també respon a la demanda ciutadana capitanejada pels impulsors del tren-tram de la Costa Brava, que es van constituir en associació, i que fa temps que reivindiquen la seva viabilitat. Els impulsors d'aquest projecte creuen que seria l'alternativa per revertir la dependència dels carburants i la crisi climàtica i que és "prioritari".
El projecte que defensen planteja construir una anella ferroviària de 97 quilòmetres que envoltaria les Gavarres. D'aquests, 26 aprofitarien l'actual línia de tren entre Riudellots de la Selva i Flaçà a través d'un tercer rail. Els 71 quilòmetres restants, que completarien el cercle i passarien pel litoral (connectant la Bisbal amb Palafrugell, Palamós, Sant Feliu, Llagostera i Cassà) serien de nova construcció, amb una via que aniria en paral·lel a la carretera.
També plantegen que tingui dos ramals: un que entroncaria amb la línia amb l'aeroport i un segon, que sortiria de Girona i arribaria fins a Olot, resseguint el traçat de l'antic carrilet.
Els càlculs inicials que ha fet el grup impulsor situen la inversió en uns 500 milions d'euros i un estudi preliminar que han fet calcula que atraurà fins a 6,7 milions de passatgers anuals.