Un minut de silenci ha precedit els parlaments del president de la plataforma Mou-te en bici, Xavier Corominas, i de l'alcalde de Girona, Lluc Salellas.
Tots dos han volgut donar el condol a la família i amics de la noia morta aquest cap de setmana a la cruïlla entre els carrers Illa i Josep Viader de Girona, atropellada per una conductora, que a més, no tenia el permís.
Tant Corominas com Salellas han carregat contra la lentitud de la Justícia en aquests temes i han coincidit que cal un pla de pacificació en general de les ciutats catalanes, però també de Girona.
"Fa molts anys que només s'ha pensat en el cotxe. Cal fer un pla integral, que sigui col·laboratiu entre les institucions i les entitats per repensar la manera en la que ens movem per Girona. Cal pensar més en el ciclista i els vianants", ha remarcat Corominas.
Des de Mou-te en bici lamenten que no és la primera vegada que han de treure la pancarta que diu 'Més justícia i menys morts'. En aquest sentit, recorden que la majoria d'accidents estan provocats per persones que cometen una infracció. En aquest cas, no tenia el permís de conduir i en el cas de la mort de la ciclista atropellada a la carretera dels Àngels a l'octubre del 2021, va ser per conductor que anava begut i que a més es va intentar escapar sense ajudar la víctima.
Unes morts que Corominas considera "evitables" i que estan produïdes per "delinqüents que moltes vegades veuen com abans d'enterrar la víctima ja son a casa seva". Per això, exigeixen l'enduriment de les penes i una agilització dels judicis.
En aquest aspecte, l'alcalde de Girona, Lluc Salellas ha reconegut que la lentitud dels tribunals "és un problema". "No pot ser que es trigui dos o tres anys a tenir un judici, respectant sempre la presumpció d'innocència", ha remarcat.
Des de Mou-te en bici han demanat que es repensi la mobilitat a la ciutat ja que "potem molts anys pensant en el cotxe". Corominas assenyala que si en aquesta cruïlla hi hagués un 'Stop' i no una senyal de cediu el pas, potser hauria estat diferent. "Fins i tot podria ser un carrer per a vianants. Cal que ens asseguem per fer alguna cosa", ha reblat.
Per la seva banda, l'alcalde, Lluc Salellas, ha explicat que tenen una proposta de pacificació dels carrers de la ciutat que es podrà veure al llarg del mandat i ha explicat que col·locaran radars en zones conflictives com, la cruïlla on ha passat.
De fet el consistori està estudiant instal·lar radars a les vies de circulació amb una major accidentalitat i en entorns sensibles. Amb aquesta mesura, el consistori busca reduir els sinistres de trànsit als carrers de la ciutat, que són causats principalment per l’excés de velocitat.
En aquests moments, s’estan analitzant les ubicacions exactes dels radars, però es prioritzaran les vies en entorns sensibles, com en espais propers a escoles o centres de salut, i els punts amb més accidents de la xarxa viària municipal. Aquests radars seran fixos i complementaran els mòbils que la Policia Municipal de Girona posa al llarg de l’any en diferents punts.
"Si la conductora hagués respectat els 30 per hora, tal i com està regulat, i la senyal de cediu el pas segurament avui no seríem aquí", ha assenyalat Salellas, que ha donat "tot el suport" a les iniciatives de Mou-te en bici, "malgrat que n'hi ha algunes que la legislació no et permet i pel consistori és més complicat", ha remarcat.