L'estudi sobre digitalització de les empreses del sector turístic és una de les potes del "projecte de projectes" 'Menja't Girona', finançat amb fons europeus Next Generation.
Engloba un seguit d'actuacions enfocades al turisme sostenible, gastronòmic i de natura per fomentar el patrimoni natural, gastronòmic, cultural, hortícola i arquitectònic de la ciutat.
La vicealcaldessa i regidora de Promoció Econòmica de l'Ajuntament de Girona, Gemma Geis, ha concretat que el resultat d'aquesta anàlisi ha permès començar a desenvolupar polítiques concretes per estar al cotat de les petites i mitjanes empreses i garantir que puguin adaptar-se als reptes de la digitalització i la sostenibilitat.
La representant de Local Soluciones Digitales, Júlia Micaló, responsables de l'estudi, ha detallat que han fet enquestes a una seixantena de petites i mitjanes empreses de la ciutat per fer l'anàlisi quantitatiu i ho han completat amb entrevistes a experts i representants del sector per al qualitatiu. Així, han obtingut la radiografia del nivell de digitalització del sector (amb puntuacions individualitzades per subsectors) i han elaborat un seguit de recomanacions per fer el recorregut de millora que han detectat.
L'estudi estableix quatre nivells possibles per maduresa digital: molt bàsic, bàsic, mitjà i alt. Les pimes turístiques de Girona han obtingut una puntuació mitjana de 38,84%, situant en un "nivell bàsic" de digitalització: "Són empreses que comencen a utilitzar la digitalització i l'automatització, a través de canals habilitats per tercers i usen eines digitals bàsiques".
En comparació amb una anàlisi feta a l'estat espanyol, les petites i mitjanes empreses de la ciutat estan lleugerament per sobre perquè el global estatal és del 31,2%.
L'informe avalua la situació de les pimes dividint-les en subsectors, i aquí hi ha diferències en la digitalització segons l'àmbit de treball. Així, la maduresa digital de les agències de viatges és la més elevada (45,08%), seguides per les activitats complementàries (44,83%), els allotjaments (42,83%) i les activitats guiades (31,35%). La nota més baixa és la del sector de la restauració, que obté un 28,31%.
En restauració, l'estudi detecta que més del 70% dels enquestats no utilitzen el màrqueting digital i més del 60% consideren que no fan ús dels canals de comunicació digital per interactuar amb els clients. Per això, l'estudi proposa formacions sobre creació d'un pla d'acció digital, la presència i el posicionament a Internet i sobre sistemes de gestió de relació amb el client.
En altres subsectors que treballen amb dades personals sensibles, com les agències de viatges o els allotjaments, l'informe també proposa formacions concretes sobre ciberseguretat.
Geis ha posat el focus en que les dades aporten "rigor" i fan una radiografia fidedigna de l'estat i les necessitats del sector i això permet dissenyar polítiques públiques adequades. De fet, ha concretat que ja hi ha les inscripcions obertes per a un seguit de formacions impulsades per l'Ajuntament i elaborades específicament per a les petites i mitjanes empreses, atenent les necessitats detectades per l'estudi en matèria de digitalització.