El programa Formació 3.0 per a motoristes es basa en sessions pràctiques de conducció molt específiques pel que fa al contingut i metodologia, i eficients pel que fa a resultats.
Està impulsat i desplegat pel Servei Català de Trànsit (SCT) i ANESDOR (Associació Nacional d’Empreses del Sector de les Dues Rodes), i s'ha posat en marxa en col·laboració amb l’Institut Català de Seguretat i Salut Laboral (ICSSL) del Departament d’Empresa i Treball.
Es tracta d'una prova pilot per a col·lectius de treballadors d’empreses que facin servir la motocicleta en desplaçaments per motius laborals (tant per anar i tornar de la feina com durant la jornada de treball).
La dinàmica en empreses de l’activitat Formació 3.0, que organitza l’SCT i l’ICSSL amb la col·laboració d’ANESDOR i TCC, es basa en grups d’uns 5 motoristes guiats per instructors molt experimentats que n’avaluen la forma de conduir i els ofereixen elements de millora personalitzats.
Una de les característiques de l’activitat és la flexibilitat horària, ja que s’ha dissenyat tenint en compte la càrrega de treball dels treballadors i en aquest sentit, s’ofereixen diverses opcions d’horaris perquè els participants i les seves empreses puguin escollir el que s’adapti millor a les seves necessitats laborals.
Enguany, més de 800 motoristes han participat en les sessions en obert del programa Formació 3.0 i l’any passat fins a 753 motoristes més van passar per aquesta experiència formativa, amb una mitjana d’edat de 47 anys i amb 20 anys de conducció.
El 2022, el programa va comptar amb la presència de dones motoristes en 20 de les 24 sessions. Un dels objectius de l’edició d’enguany és mantenir i incrementar la participació en relació al gènere d’una forma més proporcional i equitativa, i també estendre les sessions formatives per a conductors d’aquests vehicles de dues rodes a altres àmbits com l’urbà i el laboral.
Segons dades del Departament d’Empresa i Treball, aproximadament el 12,5% del total d’accidents de treball estan relacionats amb el trànsit. Si ens fixem en la gravetat, però, els accidents laborals relacionats amb el trànsit representen aproximadament el 34,5% del total d’accidents mortals a la feina.
Enguany han mort 45 motoristes i 285 més han resultat ferits de gravetat. El 2022, 42 motoristes van perdre la vida a les carreteres catalanes, el que suposa un 14% menys de víctimes mortals respecte al 2019.
La Formació 3.0 forma part de la triple acció que l’SCT durà a terme aquest 2023 per reduir la sinistralitat d’aquest col·lectiu vulnerable, juntament amb campanyes de comunicació i informatives i controls més dinàmics amb l’ús de motos espiell a peu de carretera.
La primera sessió del programa formatiu en l’àmbit laboral s’ha desenvolupat aquest dimecres amb la companyia elèctrica Endesa.
El coordinador dels instructors de la Formació 3.0, Ferran Roca, ha explicat que “aquest programa té l’objectiu d’ajudar a veure els errors en la conducció i a corregir-los”. Vetlla perquè hi hagi un bon posicionament a la carretera, per veure-hi com a motoristes i per ser vistos pels altres usuaris de la xarxa viària, i també per fer un bon ús de totes les tècniques de conducció de la motocicleta (la frenada o l’acceleració, entre altres). “Hem de poder-nos anticipar a les diferents situacions per minimitzar riscos, a la carretera i sobretot a la ciutat”, ha afirmat.
Per part seva, la responsable del Servei de Prevenció d’Endesa a Catalunya, Noèlia Gil, ha valorat molt positivament aquesta iniciativa i ha destacat que, per a la seva empresa, la mobilitat segura dels treballadors és un valor molt important. A més, ha apostat per seguir treballant i col·laborant amb l’administració pública per fomentar una conducció segura i responsable. Gil també ha explicat que la possibilitat de també posar en pràctica els coneixements apresos en la formació per a motoristes, ha despertat l’interès dels empleats.
José María Riaño, secretari general d’ANESDOR ha afegit que "la moto està guanyant presència en l’àmbit laboral. D’una banda, són cada cop més les persones que l’escullen per resoldre els desplaçaments diaris al treball, i de l’altra, ha anat incrementant notablement en els últims anys el número d’empreses que resolen la distribució i desplaçaments de l’última milla amb flotes de moto. Per això és important portar la formació avançada de motoristes a l’àmbit laboral i minimitzar els riscos sense renunciar als avantatges de mobilitat i medi ambient que ofereixen aquests vehicles".