L'equip de govern de Sant Feliu de Guíxols preveu començar el 2024 amb un nou model de gestió dels aparcaments i zones blaves del municipi, ja que passaran a mans municipals.
Suposarà la culminació d'un projecte que ja van començar a treballar fa més de dos anys però que per traves judicials no han pogut acabar d'executar fins ara.
La intenció d'aquesta gestió directa dels aparcaments és que els vigilants siguin persones amb necessitats especials, per tal de donar un valor afegit als llocs de feina que genera el consistori.
El projecte ha estat enrocat perquè l'empresa que gestiona el servei actualment havia presentat un recurs contra el procés. Una vegada aquest procediment s'ha resolt, l'equip de govern ha posat fil a l'agulla en el nou model de gestió i a dia d'avui ja hi ha el plec de condicions a exposició pública (fins a finals de novembre) amb la intenció de tancar l'adjudicació a principis del 2024.
L'alcalde de Sant Feliu de Guíxols, Carles Motas, ha detallat que la normativa els obliga a subrogar la dotzena de treballadors que té l'empresa que explota el servei actualment. Per això, malgrat passar a mans municipals no podran executar el projecte social de cop.
L'alcalde ha explicat que la contractació de persones amb necessitats especials es farà "de forma gradual" a mesura que s'ampliïn les places d'aparcament al municipi. Si hi ha alguna baixa a la plantilla també se suplirà amb aquest nou perfil. A aquests 12 treballadors caldrà sumar-hi els 6 vigilants que actualment té Mifas a l’aparcament del darrera de l’estació de busos.
Tot i així, preveuen que aquesta contractació arribi ben aviat amb la construcció de nous aparcaments de gran capacitat que vol fer el govern local als accessos del municipi.
Fa dos anys es va obrir el primer d'ells al darrera de l'estació de busos amb una capacitat de 220 vehicles. Ara, el consistori preveu enllestir el projecte d’un nou aparcament al costat d’aquest amb una capacitat de 330 vehicles més. Els dos equipaments estaran connectats per un túnel i, d’aquesta manera, quan un cotxe entri en el primer aparcament podrà saltar al segon sense fer més voltes.
L’equip de govern calcula arrencar les obres el 2025 i seguirà el model del que es va fer ara fa dos anys, en què l’edifici sigui totalment sostenible amb plaques solars i totalment desmuntable.
Per altra banda, Carles Motas ha avançat que també treballen en les modificacions del POUM perquè es pugui crear un altre aparcament de grans capacitats a l’accés de Sant Feliu de Guíxols des de la carretera de Palamós. En aquest cas, es preveu fer els tràmits urbanístics pertinents per encarrilar el projecte però Carles Motas no confia en poder-lo executar aquest mandat.
La projecció de tots aquests equipaments permetrà que hi hagi bosses d’aparcament en els diferents accessos del municipi per evitar que els cotxes circulin per l’interior i es redueixi la contaminació i la circulació de vehicles.
El tinent d’alcaldia Josep Saballs ha explicat que la gestió directa del servei d’aparcaments permet que el consistori pugui oferir preus especials dels aparcaments i la zona blava. D’aquesta manera es preveu que els clients que comprin en comerços del municipi puguin aparcar mitja hora de forma gratuïta. Saballs també ha apuntat que hi podria haver abonaments especials per a veïns i preus diferenciats per als vehicles que paguen l’impost de circulació al municipi respecte als visitants.
Saballs ha recordat que el consistori va decidir canviar els aparells per pagar la zona blava i els va comprar de forma directa, malgrat que fins ara la recaptació la feia l’empresa que tenia la concessió del servei. En tot aquest temps, però, han pogut veure “tot el que podem fer amb la maquinària que tenim”, ha detallat Saballs. Per això ara ja treballen en aquestes promocions de la mà dels comerciants de Sant Feliu de Guíxols i també els abonaments per a veïns. “Obtenim dades que hem d’aprofitar”, ha afegit Saballs.
De fet, el govern local preveu que algunes de les dades que obtinguin amb la municipalització també es facin servir en altres àrees. L’alcalde ha apuntat que amb els lectors de matrícules que hi ha en els aparcaments també podran tenir una xifra molt acurada de tots els vehicles visitants que aparquen al municipi i això pot ser de valor per a l’àrea de promoció econòmica o l’estudi del perfil de visitant. També es pot estudiar quants veïns fan servir les places i afinar en polítiques de mobilitat.
L’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols preveu destinar 750.000 euros a la gestió directa dels aparcaments públics, que farà una empresa per a necessitats especials. A aquests diners cal sumar-hi els 380.000€ que ja paga el consistori a l’empresa Tramuntana pels serveis de jardineria. Això vol dir que el 2024 Sant Feliu de Guíxols destinarà 1,1 milions d’euros a empreses socials. “Serem l’únic municipi de la zona amb una partida tan elevada en empreses amb valor social”, afegeix l’alcalde Carles Motas.