En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Alguns dels quadres de la mostra "Falsos verdaders" del Museu d'Art de Girona amb l'obra original i la falsificació al costat. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El Museu d’Art de Girona adaptarà l’exposició temporal ‘Falsos verdaders’ per incorporar-la al circuit permanent del museu.

Es tracta d’una mostra que es va estrenar el 2019 centrada en la falsificació d’obres i que va tenir una molt bona acollida de públic.

Ara, es farà una versió més reduïda de tota la mostra i el museu estrenarà una sala dedicada al cas Pere Mates, en què s’explica l’estudi i anàlisi de tres obres que es van comprar el 2010 atribuïdes a aquest pintor renaixentista, però que van resultar ser falses.

El discurs de la nova sala narrarà el procés que va viure l’equipament gironí per descobrir la falsificació i contraposarà les falsificacions i les obres originals.

El 2010 el Museu d’Art de Girona va fer una important aposta per comprar tres taules del Retaule de Sant Joan Baptista, atribuït al pintor renaixentista Pere Mates (1450-1558). Era un dels artistes més destacats del moviment a Catalunya. Per això el Museu d’Art de Girona va decidir comprar les tres taules en una subhasta i incorporar-les a l’exposició al públic. Si bé alguns experts consideraven que hi havia un excès de restauració, en cap moment es va dubtar de la veracitat de les obres.

El 2016, però, es va convertir en l’’annus horribilis’ del museu. En una nova subhasta d’art renaixentista s’hi oferien sis taules del retaule. Dues d’elles eren idèntiques a les que s’havien comprat feia 6 anys.

Poc després es va descobrir que la tercera obra que s’havia comprat el 2010 tenia una rèplica conservada als magatzems del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Arran de la troballa, es va destapar el cas Pere Mates.

A partir d’aquest punt, es van fer diversos estudis científics a les tres taules adquirides el 2010. El resultat va ser devastador: eren falsificacions. Els estudis concloïen que alguns dels pigments que contenien les obres no eren originals. Entre d’altres hi havia blau de Prússia, descobert a principis del segle XVIII o de blanc titani, comercialitzat a partir del 1921.

En paral·lel, es van poder comprar les dues taules originals i conjuntament amb la tercera que hi havia als magatzems del MNAC es van exposar els originals al públic, substituint-los pels originals. A més, el Museu d’Art de Girona va poder recuperar els diners de la subhasta del 2010. En aquell moment, la direcció del museu es va comprometre a explicar el cas.

Finalment el 2019 es va estrenar ‘Falsos veraders’ al Museu d’Art de Girona. En aquesta mostra temporal es podia veure el cas Pere Mates on el visitant podia contraposar les tres obres originals amb les tres falsificacions comprades el 2010. A més, també es podia seguir tot el procediment científic que s’havia seguit per analitzar les obres verdaderes i les falsificades.

En aquella mostra temporal també hi havia un recull d’obres falsificades i s’explicaven les biografies d’alguns dels majors falsificadors d’art. La mostra temporal va tenir una gran acollida del públic i això ha portat a la direcció del centre a adaptar la mostra temporal per incorporar-la al circuit permanent del museu.

A partir d’ara, hi haurà una sala dedicada al cas Pere Mates perquè tots els visitants de l’equipament coneguin l’estafa en la subhasta del 2010.