Des del 2020 i fins a l’octubre de 2023, el servei d'al·lergologia ha acumulat més de 8.500 primeres visites ateses a les consultes externes, que s'atenen al centre sanitari Güell de Girona.
D'aquestes, 2.163 corresponen al període que va de l'1 de gener al 25 d'octubre d'enguany. Un any abans (2022) es van superar les 3.000 primeres visites (3.052), xifra que va suposar un increment del 37% respecte al 2021 (1.925) i del 55% respecte al 2020 (1.380), anys en què també es va rebre l'impacte de la pandèmia.
Malgrat la progressió de pacients atesos, la gestió del servei ha aconseguit rebaixar més de 200 dies el temps d'espera per a les primeres visites. Aquesta millora ha estat progressiva des de l’any 2021 i, actualment, la mitjana del temps d'espera se situa en 81 dies.
Aquesta disminució del temps d’espera és resultat de la millora organitzativa del servei d'al·lergologia, que també ha hagut de respondre a l’augment de la demanda. "La majoria dels pacients arriben a partir de les derivacions procedents de les àrees bàsiques de salut de la Regió Sanitària Girona - exceptuant l'Alt Maresme- a través d'un formulari de derivació", explica Laia Prat, coordinadora del servei, que dona cobertura a una població de referència de prop de 800.000 habitants.
El servei ofereix assistència, d’una banda, al Güell de Girona, on es concentren les Consultes Externes i els gabinets de proves funcionals (espirometries, prick-test o proves epicutànies), mentre que les intervencions més complexes (immunoteràpia, estudi d’al·lèrgia a medicaments o administració de fàrmacs biològics) es fan a l’Hospital de Dia del Santa Caterina, que disposa dels equips i mitjans per respondre a qualsevol reacció al·lèrgica greu.
Les consultes presencials es combinen amb les telemàtiques "el vistiplau del pacient" i com a alternativa per evitar desplaçaments a aquelles persones de la demarcació que resideixen lluny de Girona. El servei el componen quatre professionals de medicina i cinc d'infermeria especialitzada en al·lergologia.
La unificació iniciada el 2020 dins de l'aliança estratègica IAS-ICS ha permès que l'equip hagi guanyat transversalitat amb altres especialitats assistencials dels hospitals Trueta i Santa Caterina, com ara dermatologia, pneumologia i otorrinolaringologia. D'aquesta manera, destaca Laia Prat, "s'han impulsat consultes més especialitzades i la formació d'unitats d’expertesa, que suposa una millora en l'eficiència a l'hora d'atendre els usuaris i tractar aquells casos més complexos".
El tipus d'al·lèrgies que es tracten amb més freqüència al servei d'al·lergologia del Trueta i del Santa Caterina són les relacionades amb les vies respiratòries (rinitis, conjuntivitis o asma). Les segueixen les al·lèrgies als aliments i als medicaments, la dermatitis atòpica, la urticària, l'angioedema o l'anafilaxi.
Durant els darrers anys, el nombre de persones que pateixen alguna d'aquestes afectacions ha crescut; fet que ratifica les previsions de l'Organització Mundial de la Salut, que avança que el 2050 el 50% de la població tindrà algun tipus d’al·lèrgia. L'experiència del servei és que s'han incrementat les reaccions al·lèrgiques i que cada cop hi ha episodis més greus que es manifesten amb un xoc anafilàctic, la qual cosa obliga a intervenir d’urgència.
El servei presta una assistència integral, que comença amb la detecció del tipus d'al·lèrgia i continua amb el seguiment de cada pacient, que es pot allargar fins que el pacient ho requereixi. L'evolució progressiva dels tractaments fa que cada vegada siguin més avançats, incloent-hi mesures i recomanacions per evitar el contacte amb l'agent al·lergogen i el tractament farmacològic.
"Anem cap a la immunoteràpia molecular i els tractaments biològics per a l’asma greu i la urticària greu ja són una realitat. A més, són medicaments amb una elevada seguretat i pocs efectes secundaris", remarca Prat.