En directe: Informatiu local i comarcal + Agenda local

 Llagostera Ràdio on-line

La inspectora Elena Martínez, sots cap de la Divisió de Trànsit i el sotsinspector Ivan Clotet, cap de la Unitat Operativa de Mobilitat, en roda de premsa. / Foto: Norma Vidal (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'activitat delinqüencial que té lloc a les autopistes i autovies catalanes està protagonitzada per dos col·lectius molt ben diferenciats.

Per una banda hi ha els delictes de furt i robatori a vehicles en què els lladres recorren a enganys per rodes punxades, falsos policies, o estratègies de descuit, i que representen un 70% dels fets que s'investiguen.

Per l'altra, hi ha l'activitat dels teloners, les organitzacions que fan robatoris de mercaderies a camions, i que segons els Mossos representen el 20% del global. La resta, al voltant d’un 10%, correspon a petits robatoris a l’interior de cotxes o caravanes, o a sostraccions de benzina.

La inspectora Elena Martínez, sots cap de la Divisió de Trànsit ha assegurat que des de l’alliberament dels peatges aquesta mena de fets han crescut considerablement perquè “hi ha més trànsit i més turistes i, per tant, més opcions pels lladres que es dediquen a aquesta mena de delinqüència”. Ha remarcat que existeix una alternança entre aquestes dues modalitat que rau en l’estacionalitat.

Ha explicat que entre els mesos de juny i setembre, l’activitat delictiva se centra en furts associats a l’augment de desplaçaments en període de vacances. Per contra, els fets denunciats protagonitzats per grups de teloners solen concentrar-se de setembre a gener, i de març a juny.

Pel que fa al perfil d’aquests grups, són majoritàriament homes residents a Catalunya, multirreincidents, i especialitzats en els delictes que perpetren. Segons els Mossos no acostumen a ser violents, tot i que en determinats casos, poden actuar amb violència per assegurar-se el robatori, o la fugida.

Martínez ha explicat que coincidint amb l’arribada de l’època estival es produeix un increment d’autors que venen de fora de Catalunya. Per això, els Mossos activaran dispositius específics per saturar les autopistes i combatre aquest fenòmen. “Es farà amb drons, helicòpters i més controls policials a la xarxa viària”, ha apuntat la inspectora que ha afegit que es faran tota la setmana i, sobretot, al llarg del cap de setmana. A més, ha apuntat que també se seguirà treballant des de la vessant d’investigació.

“L’objectiu d’aquesta saturació és sobretot potenciar les ordres d’allunyament d’aquests lladres multireincidents”, ha apuntat Martínez. De fet, a partir de les investigacions que la policia ha dut a terme, des del 2017 s’han dictat un total de 60 ordres judicials d’allunyament a lladres que actuen en autopistes o autovies. La responsable de la Divisió de Trànsit, ha afirmat que també es potenciarà la intel·ligència artificial per reduir al màxim aquests episodis.

Per la seva banda, el sotsinspector Ivan Clotet, cap de la Unitat Operativa de Mobilitat, ha detallat que l’any 2023 es van registrar 3.900 fets delictius d’aquesta mena. Ha assegurat que en els primers mesos de 2024 se n’han comptabilitzat prop de mil. Per això, ha previst que la dada global d’enguany serà similar a la de l’anterior exercici. Paral·lelament, ha indicat que entre 2023 i els primers tres mesos de 2024 s’han detingut 221 lladres multireincidents especialitzats en aquesta mena d’activitat.

Clotet ha explicat que una de les darreres fites dels Mossos en aquest sentit ha estat la desarticulació d’un grup criminal violent especialitzat en robatoris de càrregues de camions estacionats a vies ràpides de la zona metropolitana i el sud de Girona. Ha dit que sobretot operava a les àrees de Porta de Barcelona, Montseny, Bellaterra i Sant Celoni de l’autopista AP-7, tot i que també es van detectar alguns fets ocorreguts a les autopistes C-58 i C-33.

L’explotació d’aquest cas, que s’ha denominat ‘cas Diable’, va tenir lloc el passat 29 de maig quan la policia va fer sis entrades i escorcolls a domicilis de Barcelona, Badalona, l'Hospitalet de Llobregat i Cerdanyola del Vallès. Aquesta intervenció estava tutelada pel jutjat d’instrucció número 4 de Rubí.

Els Mossos van detenir sis persones d’entre 20 i 35 anys, als quals atribueixen 42 fets des del mes d’octubre de l’any passat. Entre aquests hi ha tres robatoris amb violència o intimidació, així com robatoris a l’interior de vehicle, danys, delictes contra la seguretat del trànsit, robatoris i furt d’ús de vehicles i falsificacions documentals, atemptat als agents de l’autoritat i pertinença a grup criminal. Els arrestats sumen 102 antecedents per fets patrimonials.

A més, els investigadors van poder relacionar aquests individus amb altres robatoris amb força a establiments i empreses, entre els quals hi ha una empresa de la localitat de Castellví de Rosanes, d’on van sostreure un botí valorat en 75.000 euros. També se’ls investiga pel robatori d’almenys vuit vehicles d’alta gamma que van ser recuperats, i almenys sis turismes, i tres furgonetes, ja recuperades també, que utilitzaven per carregar els efectes sostrets.

Durant el dispositiu es van localitzar algunes de les mercaderies sostretes, claus de vehicles susceptibles d’haver estat robats, elements característics per cometre robatoris, així com eines i dispositius electrònics per robar els cotxes i furgonets. Els Mossos calculen que el valor dels objectes sostrets s’aproximaria al milió d’euros.

El cap de la Unitat Operativa de Mobilitat, ha explicat que els investigats actuaven de manera molt selectiva i buscaven camions, que transportessin productes fàcilment distribuïbles al mercat il·lícit, com ara roba de marca, sabates, complements de moda, cosmètics, o fins i tot càpsules de cafè. Fien una primera aproximació als llocs dels fets, per valorar la viabilitat de les seves accions delictives: “Amb un vehicle d'avançáda feien el que nosaltres anomenem cates, que vol dir que foraden les lones per veure que hi ha dins el camió i si la mercaderia és del seu interès o no”, ha indicat.

Després es desplaçaven a les àrees de servei en horari nocturn i forçaven els remolcs dels camions, aprofitant que el conductor es trobava dormint a la cabina. "Si el botí era molt gran el carregaven a furgonetes prèviament sostretes", ha assenyalat Clotet que ha dit que la banda usava vehicles d'alta gamma, sovint 4x4 en les fugides. A banda. el grup tenia un magatzem clandestí ubicat a una zona d’horts propera a l’estació de tren de Cerdanyola.

Clotet ha dit que una particularitat de l'organització és que en cas de ser sorpresa, no dubtava a amenaçar o fer servir la violència envers els conductors dels camions. Els autors feien conduccions temeràries quan eren perseguits. "Circulaven a velocitats de més de 200 quilòmetres per hora, feien ziga-zagues per l’autopista, ruixaven els vehicles policials amb el contingut d’extintors d’incendis per dificultar-los la visió i, fins i tot, arribaven a envestir-los per protegir la fugida de les furgonetes carregades", ha detallat el sotsinspector.

Per aquest motiu, en les entrades i escorcolls la policia també va trobar vuit extintors, va recuperar un vehicle sostret d’alta gamma i va intervenir tres dels automòbils. També va comissar substàncies estupefaents, així com diners fraccionats.

La investigació continua oberta i no es descarten més detencions. Els detinguts van passar a disposició judicial el 31 de maig.