En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

La plaça Catalunya de Girona. / Foto: Marina López (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

L'àmbit de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) de Girona abasta una àrea d'1,93 quilòmetres quadrats.

A grans trets, de nord a sud, s'estén des del parc de la Devesa fins al carrer Emili Grahit; i d'oest a est, abraça des del carrer riu Güell fins al carrer del Carme i tot l'àmbit del Barri Vell.

Les restriccions de circulació s'aplicaran durant els dies laborables (entre les set del matí i les vuit del vespre). I per controlar aquells vehicles que no portin distintiu, o bé no estiguin autoritzats, s'instal·larà una xarxa de tretze càmeres en tot el perímetre de la ZBE.

El projecte de la zona de baixes emissions, que recollia les aportacions fetes durant el procés de participació ciutadana, es va aprovar inicialment a finals d'abril. A partir d'aquí, l'Ajuntament de Girona va obrir el període per presentar-hi al·legacions, abans de donar-li el vistiplau definitiu i portar a ple l'ordenança que regularà l'aplicació de la ZBE.

La Cambra de Comerç de Girona, però, recela del projecte. No tan sols per l'àmbit que Girona ha inclòs dins la zona de restriccions, sinó també per la manera com s'aplicarà la normativa. D'entrada, a les seves al·legacions, la Cambra no veu amb bons ulls que el perímetre de la ZBE inclogui el parc de la Devesa -amb Fira de Girona inclosa-, l'àmbit de les estacions de tren, d'AVE i d'autobús, i tampoc el Barri Vell.

La Cambra assegura que "pràcticament no existeix trànsit rodat" dins el parc de la Devesa i que, la seva inclusió dins la ZBE, "compromet l'activitat del mercat setmanal" (perquè molts paradistes venen de fora la ciutat). Assegura que aquest raonament també es pot aplicar a la Fira i, en relació al Barri Vell, subratlla que "el casc antic ja té el trànsit extremadament limitat, està lliure d'emissions i no caldria que formés part de la ZBE". Sobre l'àmbit de l'estació, creu que també n'hauria de quedar fora arran de la "mobilitat" que concentra.

Per a la Cambra, a més, les limitacions horàries d'accés a la zona emmarcada per les restriccions també es pot traduir en un "efecte barrera" amb els proveïments de productes, perquè pot haver-hi mercaderies que no es puguin descarregar en determinades hores. I aquí, fins i tot, la Cambra de Comerç alerta que això es pot traduir en encariments de productes.

El projecte de ZBE que ha aprovat l'Ajuntament recull que tots els vehicles domiciliats a Girona, amb independència de l'etiqueta ambiental que tinguin, podran circular pel centre de la ciutat. En canvi, però, es restringirà la circulació de tots aquells altres que no compleixin els requisits mínims ambientals i no paguin l'impost de circulació a Girona.

La normativa, però, també contempla excepcions. I precisament, una d'elles fa referència al fet que els vehicles amb matrícula estrangera no es veuran afectats per la ZBE. Per a la Cambra de Comerç, però, això suposa "un tracte discriminatori" cap a altres col·lectius que no viuen a Girona -com ara treballadors o estudiants- perquè els vehicles estrangers no tindran restricció "contaminin el que contaminin".

A les seves al·legacions, la Cambra de Girona també creu que el model de ZBE implantat a l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) "s'ha pres com a referència de manera equivocada" i s'ha volgut traslladar a Girona. Lamenta que el projecte no reflecteixi que "Girona és un municipi que rep diàriament vehicles de població del seu voltant" o critica que el document de la ZBE no justifica prou "l'impacte econòmic, social i de mobilitat" de les restriccions.

Per últim, la Cambra de Comerç alerta que la seva implantació, si tira endavant com s'ha aprovat inicialment, també suposarà "perjudici cap a persones amb menys capacitat econòmica per l'obligació d'haver-se de canviar el vehicle per un altre de més sostenible".