En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Els resultats de les proves de competències bàsiques milloren en general amb dues excepcions: la puntuació del català a 4t d’ESO segueix a la baixa i registra la pitjor nota almenys des del 2013 i l’anglès tant a 6è com a 4t d'ESO.

Les puntuacions són més altes en la resta de matèries avaluades: castellà, competència matemàtica i ciència, tecnologia i enginyeria a l’ESO; i castellà, matemàtiques i medi natural a primària. Educació destaca que en termes generals es confirma la millora iniciada el curs passat.

"Els resultats confirmen una millora generalitzada. Les dades confirmen que el 2022 vam tocar fons i que, des d'aleshores, en termes generals, els resultats han evolucionat en positiu", ha valorat la consellera d'Educació en funcions, Anna Simó.

Pel que fa a l'avaluació de l'alumnat de primària, en totes les competències, excepte en llengua anglesa, s'obtenen puntuacions mitjanes globals superiors a les del curs passat. Així, en llengua catalana l'alumnat va obtenir una puntuació mitjana de 74,7 punts, respecte dels 72,7 del 2023. En castellà, la mitjana es va situar en els 73,9 punts, per davant dels 72,1 del curs passat.

En matemàtiques també es confirma la tendència a l'alça a l'últim curs de primària, amb una puntuació mitjana de 74,3 punts respecte dels 73,6 de l'any anterior. En medi natural la puntuació mitjana va ser de 74,3, mentre que el curs passat l'alumnat es va situar en els 71,6 punts.

En el cas de la llengua anglesa, els alumnes de sisè de primària han obtingut una mitjana de 73,2 punts, molt per sota dels 77,8 obtinguts el curs passat, que es tracta de la millor puntuació de la sèrie històrica. Precisament, la competència en llengua anglesa retrocedeix també a l'últim curs de l'ESO. En aquest cas, l'alumnat ha obtingut una mitjana de 73,1 punts, per sota dels 73,9 del curs passat.

Quant a la resta de competències avaluades a 4t de l'ESO, pel que fa a la llengua castellana, els alumnes han obtingut una mitjana de 75,9 punts, per sobre dels 71,6 de l'any passat. En competència matemàtica també han millorat, amb una mitjana de 64,9 punts respecte dels 62,3 del curs anterior. I, en ciència, tecnologia i enginyeria han obtingut 72,6 punts, per sobre dels 68,7 de l'any passat, i que és la xifra més elevada de la sèrie històrica.

El retrocés més important en les competències bàsiques d'aquest any s'ha vist en llengua catalana, en l'avaluació de l'alumnat de 4t de l'ESO. En aquest cas, els alumnes han obtingut una puntuació mitjana de 70,7 punts, per sota dels 72,3 punts de l'any passat. Es tracta de la puntuació més baixa des de l'any 2013.

En aquest sentit, la consellera d'Educació ha admès que la davallada dels resultats en català és una de les qüestions que el departament "prioritza" i ha assegurat que és una matèria on "clarament s'ha de focalitzar" els esforços. Segons ha dit, la "davallada continuada del català és fruit d'una realitat sociolingüística que supera els centres educatius". "És una realitat dels nostres pobles i ciutats", ha reiterat.

"S'han dut a terme mesures i la primera de totes és saber on estem", ha afirmat. En aquesta línia, ha defensat que el departament "està treballant" per revertir la situació amb mesures com les aules d'acollida accelerades, el programa de comprensió lectora o el pla de biblioteques.

Precisament, pel que fa al català, les dades apunten que el 13,2% de l'alumnat de 4t de l'ESO va assolir un nivell baix de competències en la matèria. Mentre que un 33,3% es va situar en el nivell mitjà-baix, un 40% en el nivell mitjà-alt, i un 13,4% en el nivell alt.

En comprensió lectora, un 10,9% es va situar en el nivell baix d'assoliment de les competències, un 24,1% en el nivell mitjà-baix, un 42,2% en el nivell mitjà-alt, i un 22,8% en el nivell alt. I, en expressió escrita, un 17,6% dels alumnes van obtenir un nivell baix, un 33,7% un nivell mitjà-baix, un 40,8% un nivell mitjà-alt, i només un 7,9% un nivell alt.

Entre d'altres, les dades presentades aquest dijous per la conselleria constaten també que, en el cas de sisè de primària, en totes les competències el percentatge d'alumnes situat al nivell baix s'ha reduït respecte de l'any anterior i és inferior al 15%, excepte a la llengua anglesa, que presenta un 15,4% d'alumnat per sota del nivell d'assoliment que es considera òptim. Alhora, també a l'últim curs de primària, el percentatge dels alumnes que s'ha situat al nivell alt ha augmentat en totes les competències, amb l'excepció, de nou, de l'anglès.

En el cas dels alumnes de 4t de l'ESO, les dades mostren que el percentatge d'alumnes situat al nivell baix s'ha reduït en totes les competències i és inferior al 15%, amb l'excepció de matemàtiques que, tot i la millora de la puntuació mitjana global, un 21,6% de l'alumnat s'ha situat per sota del nivell d'assoliment.

Les dades presentades també apunten a una disminució de les diferències entre els resultats de l'alumnat de centres de complexitat baixa i els de complexitat alta. Tant en el cas dels alumnes de sisè de primària com en el dels alumnes de 4t de l'ESO, les diferències en la puntuació per raó del centre milloren en totes les competències. En aquest sentit, la presidenta en funcions del Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu, Núria Martín, ha admès que, tot i que les diferències en els resultats segons la complexitat dels centres són "evidents", aquestes "han tendit a reduir-se".

Amb tot, Simó ha destacat que els resultats d'enguany demostren una "evolució en positiu" del rendiment dels alumnes i ha defensat que la conselleria continuarà treballant per "sistematitzar" l'acompanyament als centres per tal de respondre a la "individualitat" d'aquests.

Les proves de competències bàsiques es van realitzar el passat mes d'abril a l'alumnat de sisè de primària i de quart de l'ESO. Concretament, les proves es van fer a més del 87% de tots els alumnes de l'últim curs de primària, la majoria dels quals (74%) era alumnat de centres públics. En el cas de l'últim curs de l'ESO, es va avaluar el 81,5% de l'alumnat, dels quals un 55,8% eren alumnes de centres públics, mentre que la resta era alumnat de centres concertats o privats.