En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

El president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega; la vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, i la directora de Fira de Girona, Coralí Cunyat. / Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

La 62a edició de la Fira de Mostres de Girona tornarà a convertir el Palau Firal i part de la Devesa en l'aparador de l'economia gironina.

Aquest 2024, el certamen tindrà 298 expositors, 3 més que l'any passat, i continua creixent en superfície. En total, sumant l'interior del palau, les carpes exteriors i l'espai del parc, la Fira de Mostres arribarà als 8.376,5 metres quadrats. Són 287 més que l'any passat.

Per sectors, els que tindran més presència seran els vinculats amb l'emprenedoria, els serveis i la mobilitat elèctrica (36%), seguits pels d'alimentació (29%); decoració i construcció (19%); indústria, motor i tecnologia (14%) i d'altres, com ara la restauració (2%).

La directora de Fira de Girona, Coralí Cunyat, destaca que, aquest any, les empreses faran més inversió a l'hora de vestir els estands, "que guanyaran en qualitat d'imatge i d'exposició dels productes i serveis". A més, la directora de Fira de Girona també posa en relleu l'índex de fidelitat que té el certament, perquè aquest 2024, el 80% de les empreses que hi exposaran repeteixen presència.

Per procedències, com ja és habitual, la majoria de les empreses són de les comarques gironines. En concret, el 67,96% (una xifra molt similar en relació a l'any passat). La resta es reparteixen entre aquells expositors que venen de l'àrea de Barcelona (16,02%), de Lleida (0,49%) o bé de fora de Catalunya (15,53%).

Cunyat ha posat en relleu que la Fira de Mostres permet mostrar el múscul de teixit empresarial gironí. "És un orgull veure com les empreses s'interessen a participar-hi, no tan sols a títol individual, sinó també col·lectiu, a través d'associacions, col·legis o entitats que els representen", ha subratllat la directora de Fira de Girona.

Coralí Cunyat ha explicat que, aquest 2024, per exemple, l'Associació d'Empresaris Emprenedors de Girona ocuparà la part central del Palau de Fires per fer-hi presentacions, xerrades i sessions de networking. O que Metall Girona, que agrupa fins a 700 empreses del sector a la demarcació, tindrà fins a catorze estands a la Fira de Mostres i aprofitarà el certamen per presentar-hi oficialment l'escola que ha creat per formar professionals qualificats.

Precisament, la directora de Fira de Girona ha explicat que un dels objectius del certamen és anar impulsant els estands col·lectius. També, per adaptar-se a les noves necessitats de les empreses. "La tendència és que els espais per a cadascuna siguin més petits, perquè amb una tauleta digital ara n'hi ha prou per ensenyar el catàleg als clients; a més, entre totes elles es creen sinergies i això també fomenta negocis i trobades amb clients", ha destacat.

I de fet, no per a aquest any sinó de cares al 2025, la directora ja ha avançat que s'està en converses amb diferents sectors -ha esmentat els càmpings o el Col·legi d'Interioristes- perquè tinguin presència a la Fira de Mostres. "En alguns casos, a més, el certamen els pot servir com a una mena de prova pilot per a acabar creant una fira sectorial", ha precisat Cunyat.

La vicealcaldessa de Girona, Gemma Geis, ha posat en relleu que el certamen és l'exemple d'una economia "forta, diversificada i que treballa per a la innovació". "És una finestra de Girona per al món i cap al món", ha precisat, convidant la ciutadania a visitar la Fira de Mostres per "posar en valor allò que tenim i reforçar l'economia de proximitat".

Geis ha confiat que aquest 2024 se superin els 57.000 visitants de l'any passat i ha assegurat que, edició rere edició, el certamen "continua modernitzant-se sense perdre la seva singularitat".

Per la seva banda, el president de la Cambra de Comerç, Jaume Fàbrega, ha destacat que d'ençà de la sotragada de la covid, la xifra d'empreses que participen al certamen ha anat creixent a raó d'una quinzena per any. "L'increment és lent però sostingut al llarg del temps, cosa que demostra com la Fira de Mostres és un gran motor per impulsar tots els sectors", ha afirmat.

En paral·lel als expositors, el programa de la 62a Fira de Mostres també inclou nombroses activitats (com ara xerrades, tasts, taules rodones, tallers i concursos). Novament, hi haurà l'Espai Gastronòmic (on s'hi faran degustacions de productes del segell Girona Excel·lent), dins el certamen se celebrarà el Dia de l'Agent Comercial, es faran xerrades sobre energies renovables o consells per gestionar bé una pime, i es farà un taller amb desfibril·ladors, entre d'altres.

Aquest 2024, per primer cop, la Fira de Mostres també acollirà un concurs internacional de Cub de Rubik. Se celebrarà de l'1 al 3 de novembre. Organitzat per l'Associació Catalana de Speedcubing, al campionat hi participaran fins a 125 participants de setze nacionalitats diferents (França, Andorra, els Estats Units, Rússia, Veneçuela, Colòmbia, Perú, el Marroc o la Xina, entre d'altres). I els resultats computaran per a les competicions tant nacionals, estatals, continentals o mundials.

A més, per segon any consecutiu, la Fira de Mostres acollirà l'Espai Calma, dirigir a persones amb neurodiversitat (amb l'objectiu d'oferir-los una zona lliure d'interferències sensorials i donar visibilitat al trastorn de l'espectre autista).

La Fira de Mostres obrirà de les 10 del matí a les 8 del vespre del 29 d'octubre al 3 de novembre. El preu de l'entrada serà de 4,5 euros (excepte el 31 d'octubre, quan serà de 2,5 euros).

La Fira de Mostres va néixer el 1932 amb el nom de Fira Agrícola i Comercial de Girona, però fins al 1962 no es va convertir en un esdeveniment anual. Durant l'època republicana i en els anys de la postguerra es van celebrar algunes edicions esporàdiques i el 2020 es va aturar per la pandèmia.

Als anys 30, el certamen s'havia celebrat a l'avinguda Jaume I, posteriorment es va traslladar al parc de la Devesa i al final dels 80 es va ubicar a l'actual espai, al Palau Firal. Al principi, els estands comercials s'intercalaven amb les atraccions de fires.