En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Part de l'exposició de Roser Bru. / Foto: Museu d'Art de Girona

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Roser Bru es va exiliar amb la seva família a Xile a finals de la Guerra Civil. Hi va arribar amb el mític vaixell Winnipeg organitzat per Pablo Neruda, juntament amb més de 2.000 refugiats a primers de setembre del 1939.

Des de llavors va desenvolupar la seva carrera artística a Xile. Hi va estudiar Belles Arts, es va vincular al Taller 99, un referent del gravat contemporani xilè, i va merèixer reconeixements notables, el més destacat el Premi Nacional d'Arts Plàstiques de Xile (2015).

A Catalunya hi va tornar a partir del 1958. En aquell moment, es va retrobar amb amics d’infància i amb exiliats que ja havien retornat, com Joan Oliver (Pere Quart) o la poeta Montserrat Abelló, amb qui va mantenir sempre una gran amistat. També es va retrobar amb el romànic i es va deixar captivar per l’estètica informalista i l’obra de Tàpies, dos estils que influenciarien les seves primeres obres.

Des d’aleshores va freqüentar les visites, i va participar de projectes artístics, com ara les Edicions de la Rosa Vera. Bru sempre es va sentir catalana, alhora que xilena, la seva pàtria d’adopció perquè, com ella mateixa deia, construïa "en xilè, però amb accent català".

El cop d’estat de Xile la va marcar profundament i la seva obra es va tornar més crítica i reivindicativa. Malgrat això, no va deixar mai de tenir la dona com a centre de la seva producció, així com els seus referents artístics i literaris: Goya, Picasso, Kahlo, Velázquez i Capa, on s’interessa més pels temes que tracten que per la tècnica, o referències a escriptors com Kafka, Anna Frank, Federico García Lorca, Gabriela Mistral o Virginia Woolf, i, sobretot a partir de la dècada del 1990, apareixen les referències a Amèrica i Xile, la terra que l’havia acollit i a la qual estava profundament agraïda.

Al llarg de la seva carrera artística, Bru va desenvolupar un llenguatge propi i va consolidar una veu artística única, on destaca com a constant el gravat i l’ús de la pintura sobre diferents materials. El 2018, Roser Bru va rebre la Medalla d'Or al Mèrit en les Belles Arts del govern espanyol, i el 2020 la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.

La seva darrera exposició celebrada en terres catalanes va ser al Palau Moja de Barcelona, el 2006. Ara, el Museu d’Art de Girona recupera la seva obra i la seva figura amb una gran exposició. Comissariada per l'historiador de l’art català Àlex Mitrani i la curadora Inés Ortega-Márquez, l’exposició s’estructura a partir de tres grans eixos temàtics, constants en l’obra de Bru: la dona, com a centre i referent de tota la seva obra; la memòria democràtica; i els referents humanístics i geogràfics de l’artista.

La mostra reuneix prop d’un centenar d’obres entre pintures de gran format i gravats, la majoria procedents de Xile, país on l’artista va desenvolupar gran part de la seva carrera, però també de museus i col·leccions privades.

L’exposició vol posar en relleu l’excepcionalitat de la seva vida i obra, marcada per un gran compromís social i per una mirada íntima i poètica, però també crítica i universal. Alhora, subratlla els vincles de Bru amb la seva Catalunya natal, i els llaços d’amistat permanents amb figures catalanes i xilenes tan destacades com Pablo Neruda, Pere Quart o Montserrat Abelló.

Aquesta exposició compta amb un ampli catàleg de la mateixa en el qual hi ha aportacions, a banda dels comissaris, de Julià Guillamon, Susanna Portell i l’artista Paula Bonet, qui va forjar una ferma amistat amb Bru.

L’exposició i catàleg s’han produït amb la participació de la Fundación Roser Bru i han comptat amb el recolzament del Departament de Cultura i el suport del Ministerio de Cultura, las Artes y el Patrimonio de Xile, del Ministerio de Relaciones Exteriores de Xile i de l’Ambaixada de Xile a Espanya, així com la col·laboració de Casa Amèrica Catalunya.

La inauguració es farà aquest dissabte i es podrà visitar fins al 30 de març del 2025. La mostra, a més, coincideix en el temps amb la mostra 'L’anguila. La carn com a pintura i la pintura com a mirall' de l’artista Paula Bonet a Can Framis (Fundació Vila Casas). Paula Bonet va ser alumna de Roser Bru, i per aquest motiu, la Fundació Vila Casas i el Museu d’Art de Girona han volgut col·laborar fent dialogar les dues exposicions i oferint una entrada combinada a totes dues mostres.