La reivindicada variant d'Anglès s'havia d'obrir al trànsit al setembre, però finalment s'ha posat en funcionament aquest divendres, dos mesos després.
La variant té una longitud d’1,6 quilòmetres i inclou com a principal element constructiu un túnel de 490 metres de llarg.
La carretera està formada per una calçada de dos carrils de 3,5 m d’amplada cadascun, separats per una mitjana d’1 metre i vorals d’1 metre d’amplada. A més, l’obra ha inclòs un conjunt de millores al ferm de la travessera urbana de la C-63.
El traçat, que discorre per l’est del municipi, comença a la C-63, al sud del municipi d'Anglès. En aquest punt s’hi ha construït una rotonda (accés sud), per a connectar la travessera d'Anglès, la C-63, el cementiri i altres camins de la zona amb la nova carretera. Uns 250 metres a continuació, comença el túnel.
La variant continua després del túnel en direcció nord fins a la connexió amb l’N-141 Olot-Girona, on s’inclou una altra rotonda (accés nord) que també servirà per accedir al nucli d'Anglès. En l’execució de les obres, a més de la formació de la nova carretera, les noves rotondes i el nou túnel, es construeixen dues estructures: un pas inferior que dona accés al cementiri per sota de la variant i un pas inferior per donar continuïtat a un camí.
Segons les dades del Departament de Territori, el recorregut de la C-63 en el tram comprès entre Anglès i Santa Coloma de Farners assumeix uns 7.000 vehicles diaris de mitjana, amb prop d’un 8,5% de pesants. Pel que fa a l'N-141e, a la zona d’Anglès absorbeix uns 12.000 vehicles diaris, dels quals un 8% són pesants.
Pel que fa al túnel, una de les parts més complexes de l'obra, s'ha excavat mitjançant perforació i voladura, segons el tram. A més, territori preveu instal·lar-hi aquest hivern panells fotovoltaics per generar energia d’origen renovable per alimentar les instal·lacions, en el marc del Programa d’autogeneració i descarbonització de la xarxa viària del departament.
L’obra també inclou l’estesa de la fibra òptica al llarg de tot el traçat, dels elements per a facilitar el drenatge de la carretera, les mesures d’integració ambiental i la millora del ferm de la travessera d’Anglès de la C-63 (avinguda de Santa Coloma), amb un paviment nou per a reduir l’impacte sonor del trànsit.
L'actuació s'ha completat amb els elements de senyalització i abalisament i les barreres de seguretat, i la reposició d’un tram de via verda que forma part de la ruta del Carrilet Olot-Girona, afectat pel traçat de la nova variant.
Durant l'acte d'inauguració d'aquest divendres, la consellera de Territori, Sílvia Paneque, ha assegurat que l'actuació millorarà la fluïdesa del trànsit a la zona, però que també reduirà la circulació per dins del municipi així com el seu "impacte".
En aquest sentit, Paneque ha afirmat que se senten "orgullosos" d'aportar una "solució" que beneficia el municipi també en "termes de seguretat". I és que, segons ha dit, la nova variant també reduirà el risc d'accidents i sobre les persones. "Reduïm la interacció entre les persones i els cotxes", ha precisat. Sobre el túnel, Paneque ha destacat que està preparat "per a qualsevol tipus d'accident".
La consellera ha assegurat que l'obra suposa, també, un pas "endavant" en benefici del medi ambient perquè es podran recuperar espais al municipi i es minimitzarà l'impacte del CO2 al centre urbà.
Per la seva banda, l'alcalde, Jordi Pibernat, ha afirmat que "la variant ens millora els accessos i ens farà molt atractiva la futura zona industrial projectada al municipi". A més, des del municipi celebren especialment els 5.000 vehicles al dia que deixaran de passar pel carrer Indústria, al centre d'Anglès.
"Fins ara els camions ens partien el municipi i ara caldrà veure quines obres es poden fer en aquest carrer perquè sigui més transitable pels vianants", ha avançat Pibernat, que també ha posat damunt la taula la preocupació dels comerciants d'aquesta via per veure com afectarà la reducció de trànsit davant les seves botigues.