El Departament de Drets Socials i Inclusió ha començat a desplegar un pla per reduir 100 dies el temps mitjà que una persona ha d’esperar perquè es valori la seva situació de dependència o discapacitat.
Actualment, el temps mitjà d’espera per a la valoració de dependència és de 326 dies, i el de discapacitat, 360. És a dir, una espera de gairebé un any.
L’objectiu del Departament és escurçar aquest termini 100 dies, és a dir, una mica més de tres mesos, de manera que d’aquí a un any el temps d’espera mitjà sigui de prop de nou mesos en lloc d’un any.
El pla, anunciat aquest dilluns per la consellera Mònica Martínez Bravo, està dotat amb 2,3 milions d’euros per al 2025 i posa l’accent en simplificar i digitalitzar el procés de valoració.
Entre les mesures contemplades en aquest pla, hi ha un nou simulador per valorar el grau de dependència a disposició dels possibles beneficiaris i la introducció de formularis més simples i de càrrega automàtica al sistema. A més a més, també es preveuen mesures per reforçar els equips i millorar les condicions dels treballadors.
L’objectiu del pla és reduir el temps i les llistes d’espera actuals. En els darrers deu anys les sol·licituds de valoració de la dependència s’han gairebé duplicat passant de les 65.211 (2014) a 121.566 (2023), sobretot per l'envelliment de la població. En el cas de la discapacitat han passat de 79.960 a 147.729 en el mateix període.
Actualment, el temps mitjà d’espera per a resoldre una valoració de dependència és de 326 dies i hi ha 57.615 valoracions pendents. Pel que fa a la discapacitat, el temps mitjà d’espera és de 360 dies i hi ha 133.865 valoracions pendents. Són xifres, ha dit la consellera, que “no són acceptables”.
Per això, Drets Socials espera que si es manté una demanda “constant” durant el 2025 s’aconsegueixi reduir 100 dies el temps mitjà d’espera a través de diferents mesures amb una inversió de 2,3 milions d’euros.
El pla assenyala com un dels principals problemes a resoldre la manca de digitalització i d’interconnexió dels sistemes de dependència i discapacitat. Martínez Bravo ha exposat que actualment gran part dels tràmits es fan de forma presencial (el 80% de les sol·licituds es fan en paper) i ha explicat que el sistema ara no està integrat i requereix que algú faci el trasllat de la sol·licitud cap al sistema informàtic amb el qual es treballa. “És un sistema anacrònic que no està compassat amb les eines digitals”, ha reconegut la consellera.
Altres problemàtiques detectades són que un 28% de les sol·licituds de dependència acaben sense grau reconegut. Segons ha explicat Martínez Bravo, molta gent, en veure la llista d’espera, intenta fer una sol·licitud de forma preventiva, un fet que contribueix a “col·lapsar el sistema” alhora que acaba sent rebutjada.
També s’han detectat com a problemes les dificultats per trobar professionals per als equips valoradors i l’existència d’un únic sistema de valoració per a la discapacitat on coincideixen sol·licitants amb perfils i necessitats molt diferents. “És molt difícil trobar personal, especialment en l’àmbit de la discapacitat on cal un tribunal”, ha comentat la titular de Drets Socials. Aquest tribunal de valoració l'integren un metge, un psicòleg i un treballador social, però les condicions laborals fan que sigui difícil trobar el personal necessari.
Una de les mesures ja implementades és l’accés directe a la informació sanitària per part del personal que tramita la sol·licitud, és a dir, ja no caldrà aportar un informe mèdic en el moment de fer la petició de reconeixement de la seva situació. “La ciutadania ja es pot estalviar anar al CAP des del novembre”, ha dit Martínez Bravo.
A banda, una altra mesura que es vol implementar a curt termini és disposar d’uns formularis online més simples i de càrrega automàtica al sistema per reduir els tràmits que encara es fan en paper, minimitzar errors i escurçar terminis.
El paquet de mesures també contempla un nou simulador que permetrà fer una valoració a títol informatiu del grau de dependència que es podria obtenir. La consellera Martínez Bravo ha explicat que el 28% de les sol·licituds de dependència acaben sense un grau reconegut perquè en molts casos hi ha gent que fa la sol·licitud preventivament amb la previsió que el temps d’espera per al reconeixement és llarg. Això, però, provoca que en el moment de la valoració encara no es disposi d’una situació de dependència que es pugui reconèixer. Mitjançant el simulador, ha explicat la consellera, s’espera que les persones interessades puguin valorar si se’ls reconeixeria o no un grau de dependència abans d’iniciar-ne la tramitació.
D’altra banda, també es preveu la càrrega automàtica dels acords PIA (programa individual d’atenció) al sistema informàtic de dependència i una nova calculadora intel·ligent única per simplificar el càlcul dels costos i copagaments associats als PIA. Es tracta d’uns costos feixucs i complexos de calcular que ara han de fer els treballadors socials tenint en compte una sèrie de factors.
El paquet de mesures també preveu abordar el problema de la manca de personal. Per això es reforçaran els equips del Departament de Drets Socials i Inclusió i les Àrees Bàsiques de Serveis Socials i es milloraran les condicions laborals dels professionals que fan les valoracions de la dependència i de la discapacitat. Segons el Departament, es contractaran entre 40 i 50 persones.
A banda, un nou decret de valoracions de la dependència i la discapacitat permetrà, entre d’altres, incorporar nous perfils professionals als equips de valoració, com pot ser personal de fisioteràpia o infermeria.
A més a més, s’introduirà el triatge previ en les valoracions de la discapacitat i hi haurà possibilitat de valoracions sense visita per la valoració de discapacitat en determinades casuístiques.