En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

El futur director del festival Temporada Alta, Narcís Puig, amb l'encara director, Salvador Sunyer. / Foto: Aleix Freixas (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

El festival Temporada Alta ha fet aquest dijous balanç de la 33a edició, l'any que ha tingut més espectadors de la història.

El Temporada Alta va nèixer el 1992 com una mostra del que era l'escena teatral del moment. Només tenia quatre funcions que es feien a l'Auditori de la Mercè de Girona. Poc a poc, aquella programació es va convertir en un festival fins a convertir-se en un referent europeu en les arts escèniques.

Des d'aleshores, Salvador Sunyer ha estat pilotant aquesta nau al capdavant del festival. Aquest dijous, però, en el tancament de la 33a edició el director ha anunciat que deixa el càrrec perquè es jubila. Sunyer ha avisat que seguirà vinculat a la productora Bitó, que s'encarrega de gestionar el Temporada Alta, tot i que tindrà un paper molt secundari.

El relleu a la direcció es farà efectiu a partir de l'1 de gener. Aleshores, el fins ara director artístic de la mostra, Narcís Puig, passarà a la direcció de forma oficial. Sunyer, però, ha assegurat que porten temps "treballant colze a colze". Per això, el fundador del festival ha avançat que la nova direcció mantindrà les línies estratègiques que té actualment.

El futur passarà per ampliar les subseus, que n'hi haurà "més que mai" a partir de l'any vinent. Tot i així, Sunyer ha remarcat que "el cor del Temporada Alta seguirà essent Girona i Salt". Per altra banda, el fundador ha deixat la porta oberta a programar més espectacles a Barcelona, després que aquest any ho fessin per primera vegada. El motiu és que la ciutat no té un teatre amb la capacitat que exigeixen algunes produccions europees.

"Cal que Girona es plantegi què vol ser a mitjà termini", ha afirmat l'encara director del Temporada Alta. Pel seu punt de vista, si vol mantenir la mostra d'arts escèniques i ser un referent europeu, la ciutat necessita "un espai més gran per acollir grans produccions". Aquesta ha estat una petició recurrent en els últims anys de la mostra per part de Sunyer, tot i que les administracions no han acabat concretant mai el nou equipament.

L'adéu de Salvador Sunyer al capdavant del Temporada Alta coincideix amb el millor tancament de la mostra d'arts escèniques en molts anys. En la 33a edició s'han registrat 60.436 espectadors en sala, la xifra més elevada de la història del festival, segons ha avançat Salvador Sunyer. Això significa que s'han venut el 92% de les entrades disponibles.

La mitjana d'edat dels compradors ha estat de 47 anys, una xifra que Sunyer voldria reduir per atraure públic més jove, però que es mostra satisfet. Pel que fa a la programació, el director assegura que ha estat "una bona edició" perquè si a nivell d'entrades s'ha aconseguit una bona xifra, la majoria de les produccions catalanes que s'hi han vist ara fan temporada a Barcelona i algunes d'elles sense cap entrada disponible. "La temporada teatral catalana comença a Girona", ha explicat Sunyer.

El director ha detallat que hi ha 25 coproduccions del festival que tenen "vida pròpia" i fan gira a Barcelona, a l'Estat i fins i tot alguns fan gira internacional. Una mostra és l'espectacle 'Història d'un senglar' que aquest estiu s'ha representat al Festival d'Avinyó, la primera producció que s'ha fet en llengua catalana de tota la història de la mostra francesa.

Pel que fa a nivell econòmic el Temporada Alta ha tancat amb uns ingressos de 3,67 milions d'euros. De tots aquests diners, el 48% prové de les administracions, un 30% de les entrades i un 22% de les empreses. Aquesta situació és especialment important per a Sunyer perquè assegura que fa anys que persegueix el repte de fer una edició amb l'equilibri d'un 33% entre aquestes tres potes.

Aquesta tardor s'ha aconseguit que el volum d'ingressos per la venda d'entrades ja fregui el terç dels ingressos i de fet és l'any que més diners s'han recaptat percentualment en la venda d'entrades.

El repte que queda pendent és l'aportació de les empreses, que està al 22%. Sunyer afirma que malgrat tot, és una fita històrica que no tenen la majoria de festivals europeus. A més, posa èmfasi en la importància que les empreses que fan de mecenes "no han intercedit mai en la programació artística".