En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio emissió en directe:

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Després que el desembre es tanqués amb un lleuger increment de l'atur -en aquest cas, del 0,58%- aquest gener del 2025 la xifra global de desocupats a les comarques gironines ha anat tímidament a la baixa.

Segons recullen les dades que periòdicament fa públiques el Ministeri de Treball, durant aquest mes hi ha hagut 68 persones que han sortit de llistes (cosa que representa un ínfim 0,22% menys).

Ara bé, si la situació s'analitza per sectors, aquí la cosa canvia. Perquè la situació és dispar. Per una banda, els serveis -aquí dins, hi ha el comerç- noten la fi de la campanya de Nadal, perquè durant el mes de gener sumen 147 aturats.

Això no es tradueix, però, amb la resta de sectors. Perquè tant la indústria com la construcció i l'agricultura redueixen desocupació aquest gener (en concret, amb 102, 48 i 16 treballadors respectivament). En paral·lel, també hi ha 49 persones que no tenien cap feina anteriorment i que s'havien apuntat a llistes, i que ara n'han trobada.

En global, totes aquestes xifres contribueixen a pal·liar l'increment d'aturats al sector serveis. I fan que el gener es tanqui amb menys desocupació. I de fet, les comarques gironines són l'únic territori de Catalunya on això passa, perquè tota la resta han sumat aturats durant aquest primer mes del 2025. En concret, a Barcelona ara n'hi ha 1.209 més (+0,49%); a Lleida, 163 (+0,99%) i a Tarragona, 140 (+0,35%).

En global, a les comarques gironines aquest gener es tanca amb 30.391 desocupats. Són, això sí, 886 menys que l'any passat (cosa que traslladat en percentatges suposa un descens del 2,83%).

De tots els desocupats, la majoria es concentren al sector serveis (21.494). Al terciari, el segueix la indústria (amb 3.356 desocupats), la construcció (2.617) i l'agricultura (689). Per últim, a comarques gironines hi ha 2. 235 aturats a qui no els consten feines anteriors.

Més de la meitat dels aturats -en concret, el 56,93%- són dones (17.303). L'estadística del Ministeri també recull que, de tots els qui busquen feina a comarques gironines, hi ha 2.381 desocupats que tenen menys de 25 anys.

Tot i reduir atur, però, aquest gener també es tanca amb menys llocs de treball a les comarques gironines. Perquè segons recullen les dades d'afiliació a la Seguretat Social, el territori ha continuat destruint ocupació.

En concret, durant aquest gener s'han perdut 3.771 llocs de treball. Segons recullen les dades del Ministeri d'Inclusió, el darrer dia del mes a les comarques gironines hi havia 349.998 afiliats. A finals de gener, se situaven en 353.769 (cosa que suposa un descens de l'1,06%).

Tot i això, si es tira un any enrere en el calendari, encara s'està per sobre les xifres que hi havia aleshores. En concret, en un 2,59% perquè a finals de gener del 2024 a la demarcació hi havia 341.145 afiliats.

I més enllà de l'atur i l'afiliació, en aquesta equació hi ha una tercera variable: els contractes de feina. A la demarcació, reflex també de la lleugera davallada de desocupats, aquest gener es tanca amb més contractes signats. En concret, al llarg del mes se n'han rubricat 19.256 (dels quals 8.133 han estat indefinits). Això suposa un increment del 19,31% en comparació amb els que es van signar al desembre. En concret, al gener se n'han rubricat 3.117 més.