En directe: Selecció musical

 Llagostera Ràdio on-line

Una excavadora i un camió treballant al paratge de Vacamorta. /Foto: Xavier Pi (ACN)

Notícies locals i comarcals
Tipografia
  • Molt Petita Petita Mitjana Gran Enorme
  • Per Defecte Helvetica Segoe Georgia Times

Els camions han tornat a l'abocador de Vacamorta, a Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura. Però aquesta vegada, no per abocar-hi deixalles. Sinó per endur-se-les.

La Generalitat ha començat aquest dilluns el buidatge de l'antic abocador, sobre el qual pesen nombroses sentències i que porta ja vuit anys clausurat.

El procés s'allargarà fins al 2041 i, segons recull el pla que el Govern va presentar abans de l'estiu, costarà 188,75 milions d'euros.

El buidatge ha començat amb una prova pilot, que durarà un any i durant el qual es trauran 20.000 tones de deixalles enterrades en un dels sectors de l'abocador. El director de l'Agència de Residus de Catalunya (ARC), Isaac Peraire, subratlla que aquesta prova permetrà "testejar" com s'abordarà la retirada del gruix de residus. És a dir, les més de 3,3 milions de tones que es reparteixen arreu del paratge.

Al sector on es fa la prova pilot, les excavadores i els camions retiren la capa de terra amb què es van segellar les escombraries. A més, també s'ha instal·lat la planta mòbil que permetrà tractar les deixalles in situ, i veure en quin es troben abans de decidir-ne el destí final. ,

El director general de l'empresa Gestora de Runes, Ramon Tello, explica que d'entrada allò que es farà serà separar les terres de la resta de deixalles. La planta mòbil compta amb un imant que, de manera automàtica, també atraurà tota la ferralla i restes de metall. A partir d'aquí, explica Tello, es mirarà "en quines condicions estan i com s'han transformat els diferents residus", abans de decidir-ne el destí final.

De moment, però, el directiu de l'empresa es mostra caut abans de parlar del lloc on aniran a parar els residus. Perquè abans de decidir-ho, concreta, s'ha de dur a terme aquest estudi. "Preveiem que a finals de gener, segurament, ja tindrem l'anàlisi fet i podrem avaluar cap a on portem cada cosa", ha dit Tello.

Sobre els estudis previs, que parlaven que fins a 1,6 milions de tones haurien d'anar a parar a un altre abocador -perquè no es podrien reciclar ni reutilitzar- el directiu també ha demanat paciència. "Aquesta és la primera prova que es farà a nivell industrial, d'on extraurem resultats fiables", ha subratllat.

El director de l'ARC avança que, un cop completada aquesta prova pilot, el buidatge de Vacamorta entrarà a la resta de fases. La que vindrà després serà la de redacció i adjudicació del projecte de retirada de les altres 3,3 milions de tones. Aquesta fase costarà uns 250.000 euros i durarà uns dos anys. Entre el 2024 i el 2025 també es destinaran 2 milions d'euros a millorar el segellat temporal de l'abocador.

L'objectiu de la Generalitat és que el buidatge efectiu de l'abocador s'engegui el 2026 que s'allargui setze anys, fins al 2041. Aquesta operació costarà 184 milions d'euros; és a dir, que anualment s'hi destinaran 11,5 milions d'euros. El buidatge es farà seqüencialment, a partir dels set sectors amb què es va anar omplint Vacamorta.

"El buidatge de l'abocador era un compromís, una obligació i una responsabilitat; i com a Govern, l'entomem", ha subratllat Isaac Peraire. El director de l'ARC també ha admès que, durant tots aquests anys, el veïnat haurà de suportar anades i vingudes de camions, que s'afegiran a les que ja han patit mentre l'abocador funcionava. "Demanem comprensió i disculpes; però pensant en les generacions futures, fer el buidatge és un deute i un deure", ha afirmat Peraire.

La delegada del Govern, Laia Cañigueral, ha afirmat que avui és "un dia històric" perquè "per fi" Vacamorta comença a buidar-se de residus. Cañigueral ha recordat que els contraris a l'abocador porten més de dues dècades reclamant que no s'aboquessin més deixalles al paratge, i que es retiressin totes les que s'hi havien tirat, i ha subratllat "el compromís" de la Generalitat perquè la zona es restauri i recuperi l'aspecte que tenia abans no hi entrés el primer camió d'escombraries.

Cañigueral ha posat en relleu que el pla de buidatge és "factible" i dona resposta a "allò que semblava impossible". Però també ha volgut deixar clar que, "a banda d'assumir els costos del buidatge", el Govern també "reclamarà responsabilitats a tots aquells que no van actuar com calia" amb Vacamorta. I aquí, la delegada també ha avançat que dins aquests, també hi pot haver responsables d'anteriors Governs.

Per la seva banda, tant la Plataforma Alternativa a l'Abocador de Cruïlles (PAAC) com l'Ajuntament ja han avançat que vetllaran perquè la Generalitat compleixi els seus compromisos amb el buidatge. "L'abocador es va clausurar l'any 2014, i des d'aleshores fins ara hem estat perdent el temps; perquè els Governs que hi ha hagut no s'han volgut fer responsables del buidatge i han fet mans i mànigues per no dur-lo a terme", ha dit la portaveu de la PAAC, Zeta Figa.

La portaveu també ha admès que, finalment, aquest Govern "ens ha demostrat que vol fer les coses bé", però ha posat en relleu que, més enllà de retirar totes les deixalles, també caldrà restaurar ambientalment el paratge. "Això vol dir recuperar una zona humida que tenia tretze basses repartides entre Cruïlles i Corçà, i aquesta també és una tasca titànica", ha afegit Figa.

Per últim, l'alcalde de Cruïlles, Daniel Encinas, ha agraït tota la feina que ha dut a terme la PAAC per poder arribar fins avui, quan ha començat el buidatge. Encinas ha afegit que el municipi espera que la sentència es compleixi "del tot" i que, precisament, aquesta serà la tasca que portarà a terme l'Ajuntament, en paral·lel a vetllar que "l'impacte per als veïns sigui el mínim". "Ara començarà una època difícil, i la feina de l'Ajuntament serà, sobretot, vigilar perquè es buidi l'abocador i es restauri el paratge; és hora que es doni resposta als veïns, i que aquesta sigui la millor possible", ha conclòs.