El festival Temporada Alta, de la mà de la Fundació La Ciutat Invisible, torna a desembarcar a les aules dels centres educatius de Girona i Salt a través del projecte educatiu A Tempo – Arts i Formació.
Al llarg del festival, 10 espectacles dissenyats per abordar temàtiques clau per a l'alumnat com reconèixer trastorns alimentaris, combatre la pressió estètica, saber demanar ajuda, afrontar els canvis o identificar l'orientació sexual recorreran més de cinquanta escoles i instituts de les dues poblacions.
Una d'aquestes propostes és 'Subjecte . Verb . Predicat', que s'ha fet aquest dilluns a l'escola Santa Eugènia de Girona. És un espectacle que, a través del cos i de la dansa, treballa la sintaxi.
Alumnes de quart de primària entren a l'aula en filera. A dins, els esperen tres ballarins que, amb una música de fons, comencen a dir verbs d'acció. D'entrada, en infinitiu. Ballar: i els estudiants ballen ocupant tot l'espai. Segueixen altres infinitius com saltar, balancejar, creuar o arrossegar. Aviat, els verbs es conjuguen formant accions més concretes com nosaltres saltem a peu coix o jo ballo amb els ulls.
Coincidint amb els mesos del festival, A Tempo acosta Temporada Alta a les aules i arriba a més de 3.500 alumnes d'infantil, primària, secundària i educació especial de Salt i Girona.
El director de Temporada Alta, Salvador Sunyer, ha recordat que el projecte educatiu va començar a caminar el 2017 i, des d'aleshores, hi han participat més de 20.000 estudiants i més de 3.000 professors d'escoles i instituts de les dues poblacions. "L'objectiu bàsic era i és fer arribar les arts, especialment al teatre però no només el teatre, a tots els nens i nenes de Salt i Girona, perquè nosaltres creiem que les arts no arriben als alumnes del país i volem que vegin què és un espectacle perquè se'ls hi obrin finestres noves", ha detallat. Totes les activitats són gratuïtes i en horari lectiu per garantir l'accés de tots i cadascun dels estudiants.
A l'escola Santa Eugènia, 'Subjecte . Verb . Predicat' ha acabat amb els alumnes traslladant al dibuix els verbs d'acció. Dos dels estudiants de 4t, l'Andrés Eduardo i la Xènia, han explicat que l'espectacle els ha agradat "molt" tot i que hi ha alguns verbs que han trobat més complexos, com ara balancejar.
El director de l'espectacle, Aimar Pérez Galí, ha concretat que l'objectiu és utilitzar un "llenguatge universal" com és el cos i el moviment per acostar-se a la sintaxi i a l'aprenentatge d'una llengua conjugant els verbs i generant acció: "Ens van comentar que en aquesta escola hi ha més de vint llengües entre els alumnes i, per això, creiem que és una bona proposta per comunicar-se en català o en l'idioma que es vulgui fer".
A banda d'aprendre, la tutora de cicle mitjà, Meritxell Moreno, ha valorat sobretot que els alumnes "s'ho han passat pipa" i que l'espectacle ha fomentat sobretot "la cohesió" i el contacte entre ells.
En paral·lel a portar espectacles a les aules, A Tempo també proposa seminaris de formació destinats a professors "per ajudar-los a fer entrar les arts a les escoles" i, segons ha exposat Sunyer, també han creat una plataforma digital, també gratuïta, amb material orientat a les escoles.
Un altre dels plats forts és el torneig de dramatúrgia per a instituts, que arriba a la cinquena edició. Alumnes de 4t d'ESO i Batxillerat viuen una experiència artística i, després de rebre formació de l'escriptor Albert Forns i dels dramaturgs Xavi Buxeda i Lara Díez i Quintanilla, elaboren textos que després entren "en combat" a l'escenari. La final serà el 4 de desembre.