Els dos ports de la Costa Brava han rebut conjuntament 12 línies de creuers de les quals un 60% són de gamma alta i la resta són estàndard.
Dues de les línies estratègiques de Costa Brava Cruise Ports són, precisament, captar noves companyies per diversificar el segment de creuers i, en paral·lel, fidelitzar les companyies perquè repeteixen visites i les ampliïn amb vaixells de la seva flota.
Els ports de Palamós i Roses han rebut creuers del mercat nord-americà i del mercat europeu. Aquest any, el 50% dels creuers que han visitat la Costa Brava pertanyen al mercat nord-americà i el 50% restant a l’europeu. A més, vuit han fet escala per primera vegada a la Costa Brava.
Posant la lupa a les dades, el de Palamós ha rebut el gran gruix dels passatges, amb 52.000. La dada suposa un increment del 7% respecte de l'any passat. Pel que fa a les escales, n'ha tingut 49, set menys que el 2022.
La temporada 2023 ha tingut una durada de vuit mesos, del 10 d’abril al 18 de novembre. Un 62% dels creuers han arribat en temporada baixa i la resta en temporada alta.
D'altra banda, tres línies de creuers han copat el 71% de les escales de la temporada: la britànica Marella Cruises amb 23 escales (47%), i les nord-americanes Seabourn Cruise Lines amb 7 escales (14%) i Windstar Cruises amb 5 escales (10%).
Pel que fa a escales inaugurals de creuers, se n'han rebut set, tres més que el 2022. Així, els creuers que han vingut per primer cop a Palamós han estat els següents: World Traveller, Marella Voyager, Azamara Onward, Viking Sky, Seabourn Pursuit, Silver Nova i Viking Sea. Destacar l’aposta de la companyia portuguesa Mystic Cruises que ha vingut per primer cop a la Costa Brava amb el vaixell World Traveller.
Sobre el perfil dels passatgers, un 78% han estat britànics, un 12% nord-americans; un 3% irlandesos, un 2% australians, un 1% (alemanys, belgues i canadencs) i la resta de nacionalitats. Un any més, es mantenen els britànics al capdavant, seguits pels nord-americans.
A més, un 23% del passatgers han fet alguna excursió al territori mentre que el 77% restant s’han quedat al municipi. Les excursions més sol·licitades pels turistes de creuer han estat: Pals, Girona, Figueres, Platja d’Aro, Púbol, Tossa de Mar, Empúries, S’Agaró, Peralada, Besalú i Banyoles.
Destaca la dispersió geogràfica en què grups petits de turistes han anat a més punts del territori, així com visites a Portbou, l’Estartit i Sant Feliu de Guíxols. Alguns han llogat bicicletes elèctriques per anar fins a Calella de Palafrugell o pedalar per alguna via verda de l’entorn. També han incrementat les experiències enoturístiques a cellers de l'Empordà.
El port de Roses, per la seva banda, ha aglutinat 300 passatgers i quatre escales, dues menys de les previstes inicialment a causa de cancel·lacions per mal temps. Per contra, aquesta temporada hi han arribat creuers petits que han atracat al port, però que han portat menys passatge. Els resultats han estat tres escales menys que l’any passat i més d’un miler de passatgers menys.
Pel que fa a les nacionalitats, els principals turistes de creuer han estat nord-americans (35%), francesos (34%), suïssos (9%), canadencs (7%), belgues (4%), britànics(4%), polonesos (2%) i altres nacionalitats (5%). Respecte a l’any passat, els nord-americans i els francesos han passat al capdavant, desplaçant als britànics en cinquena posició, així com un lleuger increment de polonesos.
Destaca l'estrena de la companyia portuguesa Mystic Cruises amb l'escala inaugural del creuer World Navigator, la fidelització de la companyia Seadream Yacht Club i la tornada de la naviliera CroisiEurope que fa fet dues escales amb el vaixell La Belle des Océans.
Pel que fa a les excursions, un 27% del passatgers han fet alguna excursió al territori mentre que el 73% restant s'han quedat al municipi. Les excursions s'han fet a Figueres; Girona i Cadaqués.